خلاصه مقاله:برای اطلاع از تفاوت سی پرلین و زد پرلین و آشنایی کلی با این دو پروفیل ساختمانی مهم، متن زیر را دنبال کنید.

پروفیل ساختمانی و انواع آن

مصالح ساختمانی از تنوع گسترده ای برخوردار بوده و هر کدام، نقش موثری را در ساخت و ساز ایفا می کنند. یکی از این مصالح، پروفیل است. پروفیل جهت اسکلت بندی استفاده شده و اسکلت بندی درب و پنجره و همینطور نمای ساختمان را بر عهده دارد. در اینجا می خواهیم تا انواع پروفیل ساختمانی را مورد بررسی قرار داده و جزئیات آنها را بازگو نماییم. سی پرلین و زد پرلین از جمله این مصالح به شمار می آیند. پس از معرفی هر یک، به بیان تفاوت سی پرلین و زد پرلین نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آنچه که درباره پروفیل سی پرلین باید بدانید

پروفیل سی که با عناوین دیگر مانند تیرچه سی پرلین هم شناخته شده؛ نوعی محصول فولادی است که نقش مهمی را در شکل گیری سازه های ساختمانی ایفا می کند. این پروفیل دارای ضخامت 2 الی 4 میلیمتر بوده و طول آن نیز به 6 متر می رسد. ارتفاع پروفیل سی پرلین هم 160 الی 240 میلیمتر می باشد. اما در مورد وزن این محصول باید بگوییم وزن هر شاخه آن، حداقل 23 کیلو و حداکثر 55 کیلوگرم است. در ادامه باید بگوییم علت اینکه این پروفیل را با نام پروفیل سی پرلین مورد خطاب قرار می دهند، این است که شکل ظاهری آن شبیه به حرف انگلیسی c می باشد.

ساخته شده از ورق گالوانیزه

آیا میدانید پروفیل سی  را با استفاده از چه متریالی تولید می کنند؟ متریال اصلی قابل استفاده برای این ساخت این محصول، ورق گالوانیزه است. این ورق یکی از بهترین متریال به شمار آمده و ویژگی های مطلوبی را به این محصول بخشیده است. برای مثال یکی از ویژگی های خوب آن، مقاومت بالا در برابر خوردگی است. پس اگر نگران خوردگی پروفیل سی پرلین هستید، این نگرانی کاملا بی جهت است. چرا که ابدا آثاری این چنینی در این محصول هویدا نخواهد شد. ضمنا این پروفیل در برابر رطوبت نیز میزان مقاومت بالایی داشته و هیچ اثر منفی از آن نمی پذیرد.

ساخت سازه های مستحکم

پروفیل سی  نه تنها خود دارای استحکام قابل قبولی است؛ بلکه سازه هایی با این ویژگی را هم شکل می دهد. سازه های تولید شده از این پروفیل به قدری مستحکم هستند که هیچ یک از عوامل نمی توانند آن را از پای در بیاورند. انواع سقف، ستون و اسکلت های درب و پنجره که محصولات نهایی حاصل از این پروفیل به شمار می آید، استحکام فوق العاده ای داشته و ایمنی را برای همه به ارمغان می آورند.

سایر کاربردهای این پروفیل

پروفیل سی  نه تنها در ستون و سقف و اسکلت های درب و پنجره به کار می رود، بلکه جهت ساخت دیوارهای غیر باربر، سقف شیبدار متعلق به هر یک از سوله ها، کارخانجات، کارگاه ها و ایجاد پوشش های نیمه صنعتی و صنعتی نیز کاربرد دارد.

پروفیل زد را بشناسید

پیش از اینکه به تفاوت سی پرلین و زد پرلین پی ببرید، باید آشنایی کلی با این محصول پیدا کنید. تا به اینجا توضیحاتی را در خصوص پروفیل سی پرلین ارائه کردیم و با آن تا حدودی آشنا شدید. حالا وقت آن است تا اطلاعات مختصری را راجع به پروفیل زد پرلین کسب کنید. این پروفیل که نوعی محصول فولادی به شمار می آید، در صنعت ساخت و ساز رواج یافته و تبدیل به یکی از پرکاربردترین پروفیل ها در این صنعت شده است. این محصول با عناوین دیگر از قبیل فولاد با پوشش ضد رطوبت نیز مورد خطاب قرار گرفته و از کارایی مهمی برخوردار می باشد. همچنین قابلیت تولید در ابعاد سفارشی را داشته و طبق استانداردهای خارجی و روز دنیا تولید می گردد.

لازم است تا در ادامه با یکی از قابلیت های خوب پروفیل زد پرلین آشنا شوید. این محصول امکان سوراخکاری توسط ابزارهای سه بعدی را داشته و این ابزار می توانند تمام قسمت های پروفیل را به خوبی سوراخ کنند. در حقیقت این کار به منظور استفاده بهینه از این محصول صورت می گیرد.

مشخصات کلی این پروفیل

پروفیل زد  در بردارنده مجموعه ای از مشخصات می باشد. این پروفیل از طول 16000 میلیمتر برخوردار بوده و جان آن نیز 400 میلیمتر است. بال آن 100 میلیمتر و وزن، چیزی در حدود 4 الی 10 کیلوگرم بوده و میزان سختی این پروفیل هم ST37 می باشد.

معرفی انواع پروفیل زد

پروفیل زد  که در کانون توجه بسیاری از ساختمان سازان قرار گرفته، دارای انواع گوناگونی است. هر یک از نمونه های موجود از این محصول دارای ضخامت و وزن های متفاوتی اند. پروفیل z16 یکی از انواع این محصول محسوب می شود که از ضخامت های 2، 2.5 و 3 میلیمتر با وزن های 4.9، 6 و 7.2 کیلو برخوردار می باشد. پروفیل z18 هم با ضخامت های 2، 2.5 و 3 و وزن های 5.2، 6.5 و 7.7 کیلوگرم موجود است.

پروفیل z20 از ضخامت و وزن های 2، 2.5، 3 و 3.5 میلیمتر 5.5 کیلو، 6.8، 8 و 9.5 کیلوگرم برخوردار است. همچنین پروفیل z22 هم دارای ضخامت های مشابه با پروفیل قبلی و وزن های 5.8، 7.2، 8.6 و 10 کیلوگرم می باشد.

سی پرلین و زد پرلین چه تفاوتی دارند؟

بعد از معرفی دو محصول یعنی پروفیل زد  و پروفیل سی می رسیم به تفاوت هایی که بین این دو وجود دارد. در حقیقت این دو محصول که از نوع پروفیل باز محسوب می شوند، شباهت های زیادی به هم دارند. اما در بین این شباهت ها، تفاوت هایی هم پیدا می شود. در ادامه راجع به تفاوت سی پرلین و زد پرلین، صحبت خواهیم کرد:

  • تفاوت ظاهری

اولین تفاوت سی پرلین و زد پرلین مربوط می شود به ظاهر این دو محصول. سی پرلین از فرم c انگلیسی برخوردار بوده و این در حالی است که زد پرلین دارای فرم z می باشد. پروفیل زد پرلین با برخورداری از سطح مقطع خاص، مستحکم تر به نظر رسیده و به همین دلیل بر پروفیل سی پرلین برتری یافته است.

  • از نظر کاربرد

پروفیل زد پرلین برای سقف های که دارای وسعت زیاد هستند قابل استفاده است. اما پروفیل سی پرلین دارای چنین امکانی نیست. همچنین سقف هایی که علاوه بر وسعت دارای چندین دهانه می باشند، امکان اجرا توسط پروفیل زد پرلین را دارند. ولی پروفیل سی پرلین با محدودیت در این زمینه همراه بوده و از این رو امتیاز کمتری را به خود اختصاص داده است.

  • نوع زاویه

این دو پروفیل از نظر زاویه بندی نیز با هم تفاوت دارند. پروفیل سی پرلین با زاویه بیشتری همراه بوده و زاویه دقیق آن 90 درجه است. اما پروفیل زد پرلین دارای زاویه ای کمتر از این مقدار می باشد. در ضمن پروفیل سی پرلین نمی تواند به صورت پیوسته مورد استفاده قرار گیرد. در این هنگام می گویند که امکان همپوشانی ندارد. اما پروفیل زد پرلین اینطور نبوده و امکان روی هم قرار دادن آن وجود دارد.

  • میزان تحمل وزن

تفاوت سی پرلین و زد پرلین این بار هم احساس می شود. پروفیل زد پرلین برای استفاده در سقف های شیب دار، انتخاب بهتری است و سی پرلین به درد این کار نمی خورد. در ضمن زد پرلین با وجود بدنه مستحکم تری که دارد، وزن بالای ناشی از سازه های سنگین را به خوبی تحمل می کند. اما سی پرلین از درجه استحکام کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل هم وزن سازه های سنگین را به هیچ وجه قبول نخواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید