تفاوت ورق St37 و St52

ورق سیاهSt37   یا ورق سیاه معمولی از لحاظ ویژگی های مکانیکی و یک سری خواص شیمیایی با ورق St52 تفاوت هایی دارد. تفاوت این دو ورق به عدد کناری آن بستگی دارد. هرچه عدد ورق بالاتر رود، سختی آن هم بیشتر می شود و هرچه پایین تر آید نرم تر می شود.

به عنوان مثال ورق  سیاه St37 نرم تر از ورق St52 است زیرا آلیاژ به کار برده در آن اصطلاحا فولاد ساده کربنی است و در ساختمان سازی مورد استفاده است. در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت این دو ورق از جهات مختلف بپردازیم، ولی قبل از آن به معرفی اجمالی فولاد St37 و St52 می پردازیم.

 

 

فولاد St37 چیست؟

 

فولاد St37 یا فولاد نرمه، پرکاربرد ترین نوع فولاد است که در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، قطعات ماشین و و ساخت لوله به کار می رود. فولاد St37 نوعی فولاد است که کمتر از 0.17  درصد کربن و بیشتر از 0.35 درصد منگنز دارد. وجود منگنز در این فولاد، میزان شکنندگی آن را کاهش می دهد و مقاومت آن را بالا می برد. این فولاد بر اساس استاندارد اروپایی EN 10025 تولید می شود.

فولاد St37 به خاطر قابلیت جوشکاری و برشکاری خوبی که دارد معروف است و از این رو در مصارف ساختمانی بیشتر مورد استفاده است. این فولاد در دسته فولادهای ساختمانی قرار می گیرد. در جداول زیر به صورت جداگانه ترکیبات شیمیایی و ویژگی های مکانیکی این فولاد ارائه شده اند.

 

جدول درصد ترکیبات شیمیایی فولاد St37

کربن سیلیسیم منگنز فسفر گوگرد نیتروژن
≤0.20 ≤1.40 ≤0.045 ≤0.45 ≤0.009

جدول مشخصات مکانیکی فولاد St37

ازدیاد طول (%) مقاومت کششی (MPa) مقاومت تسلیمی (MPa) مقاومت برشی (MPa) سختی برینل
22 370 300 230 100

فولاد St52 چیست؟

فولاد St52 که به فولاد سخت معروف است دارای عنصر سیلیسیم زیاد است. وجود این عنصر به پاک کردن ناخالصی ها از فولاد کمک می کند. همچنین وجود منگنز در این عنصر باعث افزایش سرعت خنک شدن و سختی ورق می شود و برای همین از این فولاد در ساخت ورق سیاه، میلگرد، شاسی قطعات خودرو و صنایع سنگین مانند جرثقیل سازی استفاده می شود.

ویژگی بارز این فولاد، مقاومت بالای آن در برابر فشار و خوردگی است و از این رو از آن در ساخت انواع دیگ های بخار و مخازن تحت فشار استفاده می شود. در قسمت زیر، جداول ترکیبات شیمیایی و ویژگی های مکانیکی ارائه شده اند.

جدول درصد ترکیبات شیمیایی فولاد St52

کربن سیلیسیم منگنز فسفر گوگرد نیتروژن
0.23 <0.60 <1.60 0.045 0.045 ≤0.009

جدول مشخصات مکانیکی فولاد St52

ازدیاد طول (%) مقاومت کششی (MPa) مقاومت تسلیمی (MPa) مقاومت برشی (MPa) سختی برینل
13 630 310 380 180

کاربرد ورق St37

این ورق تلفیقی از مقاومت و انعطاف پذیری است.  یعنی اینکه به مانند ورق St52 زیاد سخت نیست و می توان آن را به آسانی جوش داد و روی آن عملیات برشکاری انجام داد. برای همین می توان از این ورق در ساخت انواع مقاطع طویل ساختمانی مانند نبشی و تیرآهن استفاده کرد. همچنین از این ورق برای ساخت بدنه خودرو نیز استفاده می شود زیرا هم کشش قابل قبول دارد و هم در برابر ضربات مقاوم است.

 

کاربرد ورق St52

اگر به جدول بالا توجه کرده باشید، خواهید دید که سختی برینل این ورق 180 است. سختی برینل میزان سختی و مقاومت فولاد را نشان می دهد که در این ورق بسیار زیاد است. برای همین از این ورق در ساخت انواع پل ها،ماشین های سنگین و جرثقیل استفاده می شود. این ورق با داشتن میزان سیلیسیم بالا، مقاومت سایشی قابل ملاحظه ای دارد برای همین در ساخت انواع توربین های بادی استفاده می شود.

استفاده از این ورق در صنایع پتروشیمی نیز مثال زدنی است. این ورق آنقدر محکم است بتواند در ساخت دیواره مخازن تحت فشار و لوله های انتقال صنعتی نفت و گاز از آن استفاده کرد.

از سوله هم نمی توان چشم پوشی کرد. اکثر خریداران و مدیر پروژه های ساخت و ساز به دنبال ورقی ضخیم هستند که روی سقف دوام بیاورند و شرایط آب و هوایی سخت را تحمل کند. برای همین از ورق سیاه St52 برای مصارف سوله سازی بسیار استفاده می شود.

 

تفاوت ورق St37 و St52

بر اساس آنچه توضیح داده شد در ورق St52 ، 0.60 درصد سیلیسیم وجود دارد. وجود میزان درصد قابل توجهی از سیلیسیم در ورق St52 باعث شده است که سختی و مقاومت آن نسبت به ورق St37 بیشتر شود. همچنین از لحاظ مقاومت برشی پایین ورق  St37 می توان فهمید که می توان آن را راحت تر از ورق St52 برش داد.

یکی دیگر از تفاوت های ورق St37 و St52 ازدیاد طول آنهاست. ازدیاد طول ورق به درصد کشش ورق گفته می شود تا حدی که مولکول های آن شکسته شود. این میزان در ورق St52 نسبت به ورق St37 کمتر است، به این معنی که خاصیت کشسانی کمتری دارد.

از لحاظ تحمل فشار بار، قدرت ورق St52 بیشتر است در عین حال وزن بیشتری نسبت به ورق سیاه St37 دارد. به همین خاطر وزن مصالح ساختمانی را بالا می برد و از این رو در هزینه های پروژه های ساخت و ساز تأثیر گذار است.

تفاوت دیگر این دو ورق، قابلیت جوش پذیری آنهاست. ورق St52 به دلیل اینکه جنس سخت تری دارد، قابلیت جوشکاری خوبی ندارد.

 

مزایای ورق St37

همانطور که توضیح داده شد، ورق سیاه St37، عناصری مانند منگنز  در این ورق باعث دوام و سختی آن می شود. این ورق همچنین از مقادیر کمی آلیاژ نیتروژنی تشکیل شده است که مقاومت تسلیمی ورق را بیشتر می کند و در نتیجه قدرت کشش آن بالا می رود. همچنین این ورق را می توان به آسانی جوشکاری کرد و برای همین خریداران بسیاری را به خود جلب می کند.

 

مزایای ورق St52

ورق St52 از مقادیر قابل توجهی سیلیسیم تشکیل شده است که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد. برای آن دسته از فعالان این عرصه که می خواهند عملیات پرسکاری و نوردکاری سرد روی این ورق انجام دهند بسیار مناسب است. همچنین وجود عنصر فسفر در این ورق، مقاومت آن را در برابر خوردگی دو چندان می کند.

مزیت دیگر این ورق ماشینکاری آسان آن است. قطعاتی که از این ورق بدست می آید را می توان به راحتی ماشین کاری کرد مانند انواع قطعات خودرو و قالب های فلزی.

 

سخن آخر

 

ورق سیاه St37 با ورق St52 از لحاظ مختلفی مانند میزان سختی، جوش پذیری، کشش و وزن  با یکدیگر تفاوت دارند. اما چیزی که در این بین مهم است، عناصر به کار رفته در فولاد آنهاست که هر یک خواص شیمیایی خاصی دارند و باعث می شوند این دو فرق با یکدیگر فرق کنند. همچنین بسته به نوع عنصر به کار رفته در این ورق ها، کاربردهای متفاوتی دارد.

هلدینگ سریر

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید