جوشکاری ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، ورقی فولادی است که قابلیت جوشکاری بالایی دارد و برای تولید سازه هایی مانند بدنه و شاسی خودرو، راهروهای صنعتی، سقف کاذب وغیره استفاده می شود. از آنجایی که برای تولید این سازه ها ، باید چندین قطعه را به هم وصل کرد، از جوشکاری استفاده می شود.

برای جوشکاری ورق گالوانیزه از چندین روش استفاده می شود که در این مقاله می خواهیم آنها را معرفی کنیم. اما قبل از انجام هر گونه عملیات جوشکاری باید سطح ورق را آماده کنید که در زیر آن را بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

آماده سازی محل جوشکاری

صرف نظر از اینکه از چه روش جوشکاری استفاده می کنید، سطح ورق گالوانیزه را باید ابتدا برای جوشکاری آماده کنید. به این منظور، پوشش گالوانیزه باید حذف شود.

برای حذف پوشش گالوانیزه معمولا از سنگ زنی استفاده می شود که روشی قدیمی است. در این روش از یک سنبه به صورت دستی یا بوسیله ماشین سنگ ساب، پوشش گالوانیزه حذف می شود. این روش کمی زمان بر است و برای همین از روش دوم استفاده می شود.

روش دوم برای حذف پوشش گالوانیزه، استفاده از هیدروکلریک اسید است که یک خورنده بسیار قوی است و در واکنش با روی، سریعا واکنش نشان می دهد و به همین دلیل، پوشش گالوانیزه سریع تر از بین می رود.

روش های جوشکاری ورق گالوانیزه

برای جوشکاری روش های مختلفی وجود دارد که بسته به محصول، برای کاری مناسب است. به عنوان مثال برای قطعات بدنه خودرو از جوشکاری نقطه ای مقاومتی استفاده می شود. در زیر روش های مختلف جوشکاری ورق گالوانیزه ارائه شده است.

  • جوشکاری قوسی فلز پوشش ‌دار (SMAW). رایج ترین روش برای جوشکاری ورق گالوانیزه است که از الکترودهای آغشته به پودر به طول 9 تا 18 اینچ (23 تا 46 سانتی متر) با شعاع های 1.6 اینچ تا 5.16 اینچ (1.6 میلی متر تا 8 میلی متر) استفاده می کند. در این روش فلز ذوب شده بوسیله یک قوس الکتریکی از الکترود جوشکاری رد می شود و روی سطح فلز رسوب می کند. سپس، روکش پودر جوش هم ذوب می شود و مانند شکل زیر روی سطح حوضچه مذاب ذوب به شکل گل جوشکاری در می آید.

از این روش برای جوشکاری ورق های گالوانیزه با ضخامت  بیشتر از 3 میلی متر استفاده می شود.

جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه

این روش یکی از قدیمی و ساده ترین روش های جوشکاری ورق گالوانیزه است که نیاز به تجهیزات سنگین و گران ندارد و برای همین برای ساخت دیگ های بخار مورد استفاده است. کل تجهیزاتی که این نوع جوشکاری می خواهد، فقط یک دستگاه جوشکاری، یک نگهدارنده الکترود جوشکاری و یک گیره اتصال است.

در جوشکاری SMAW، نفوذ عمق جوش فولاد گالوانیزه کاهش می یابد. با این حال، می ‌توان با تغییر روش ‌های معمولی جوشکاری، میزان نفوذ به عمق جوشکاری را به دست آورد. اگر زاویه الکترود از 70 درجه به 30 درجه کاهش یابد و سرعت جوش به میزان قابل توجهی کاهش یابد، می توان با حرکت دادن الکترود به جلو و عقب در راستای اتصال جوش، به عمق جوش نرمال دست یافت.

  • جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW). در این روش، از یک الکترود استفاده می شود که از تفنگ جوشکاری عبور می کند. سرعت این نوع جوشکاری برای سطوح گالوانیزه معمولا کم است. در این روش مانند جوشکاری SMAW، عمق نفوذ جوش کاهش نیز کاهش می یابد. در این روش، زمانیکه سیم جوش در تماس با ورق می گیرد، یک قوس الکتریکی شکل می گیرد. این قوس باعث می شود تا سیم جوش و فلز پایه ذوب شوند. سپس سیم ذوب شده از قوس عبور می کند و به قسمتی از ورق که ذوب شده است می رسد. برای جلوگیری از آلودگی هوا، از گاز Co2 استفاده می شود که دور محل جوش پاشیده می شود.

از این روش برای اتصال لوله ها به یکدیگر، ساخت ریل های راه آهن و ساخت شاسی و بدنه خودرو استفاده می شود.

 

جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه

  • جوشکاری نقطه ای مقاومتی. روشی برای جوش دادن ورق های گالوانیزه است که از حرارت و فشار استفاده می کند. در این روش، الکترودهایی از جنس آلیاژ مس روی ورق گالوانیزه با فشار و گرمای زیاد از دو طرف قرار داده می شوند. این الکترودها که با جریان برق کار می کنند، سطح ورق گالوانیزه را داغ می کند و سپس منجر به ذوب شدن آنها می شود که در نتیجه دو قطعه به یکدیگر جوش داده می شوند.
جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه

از الکترود مسی به این دلیل استفاده می شود که رسانایی گرمایی بالایی دارد و مقاومت الکتریکی کمی نسبت به بقیه فلزات دارد. جوشکاری نقطه ای معمولاً در کسری از ثانیه انجام می شود (بین 0.01 تا 0.63 ثانیه) و بسیار سریع است و برای همین در ساخت قطعات خودرو، پانل های خورشیدی و ساخت سنسور گاز بسیار رایج است.

جوشکاری با اشعه لیزر. یکی از روش های بسیار رایج برای تولید بدنه خودرو استفاده از جوشکاری لیزری است. از این روش برای جوشکاری ورق های گالوانیزه تا ضخامت های 6 میلی متر استفاده می شود. این روش که دقت و بازدهی بالایی دارد، از یک لیزر قوی برای حرارت دادن به سطح ورق استفاده می شود و یک ناحیه ذوبی ایجاد می شود. پس از سرد شدن ناحیه ذوبی، دو ورق به هم جوش می خورند. عیب این روش هزینه دستگاه جوشکاری است که بسیار بالا است.

نکات ضروری برای جوشکاری ورق گالوانیزه

برای جلوگیری از خطرات احتمالی برای سلامتی اپراتورهای جوشکار و همچنین حفظ کیفیت ورق رعایت یک سری نکات ضروری است. جوشکاری ورق گالوانیزه به دلیل اینکه در حرارت های بالا انجام می شود، نیاز به دقت زیاد دارد. برای جوشکاری ورق گالوانیزه باید نکات زیر رعایت شود:

  • استفاده از دستگاه مناسب برای جوشکاری. استفاده از دستگاه جوشکاری مناسب برای جوشکاری ورق گالوانیزه بسیار مهم است زیرا کیفیت محصول نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر دستگاه استفاده شده مناسب ورق گالوانیزه نباشد، برآمدگی های بعد از جوشکاری که به آن اصطلاحا گل جوش گفته می شود، پس از جوشکاری به راحتی کنده نمی شوند و محصول بدست آمده را بی کیفیت می کند.
  • استفاده از سیستم تهویه . دودهایی که طی جوشکاری ساطع می شوند می تواند برای سلامتی اپراتور جوشکار بسیار ضرر داشته باشد. دودهای سمی به آسانی در یک جا تجمع می کنند و هوا را برای تنفس سمّی می کند. از این رو از سیستم تهویه هوا استفاده کرد.
  • پوشیدن تجهیزات ایمن. برای انجام عملیات جوشکاری، استفاده از تجهیزاتی مانند عینک، دستکش و کلاه ایمنی الزامی است. برای ایمنی بیشتر، همچنین از چکمه های مخصوص جوشکاری ورق گالوانیزه استفاده می شود.

کلام آخر

کلام آخر

شرکت سریر صنعت امیر تولید کننده عرشه فولادی ، نبشی فرمینگ ، تسمه فولادی ، پروفیل z ، نوارهای فولادی و چهار چوب فلزی فرانسوی  با بهترین ورق های فولادی وبه روز ترین تجهیزات با توجه به نیاز و درخواست مشتری می باشد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید