سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی از چهار جز اصلی ورق گالوانیزه عرشه فولادی فرمینگ شده (کروگیت) ورق (فلاشینگ) ، گل میخ، آرماتور و بتن تشکیل شده است. عرشه فولادی در سازه های بتنی و فولادی می توانند به کار میرود . ویژگی منحصر به فرد این نوع سقف ها این است که وزن آنها از سایر سقف های متداول کمتر است و در هنگام اجرا نیاز به قالب بندی ندارندو نصب فوری ازمزایای عرشه فولادی است.

 

انواع سقف عرشه فولادی

Roof Deck

کاربرد : استفاده در سقف سازه های صنعتی

مزایا : عدم وجود بتن بر روی این گونه سقف ها کنترل در برابر باد و برف

Form Deck

کاربرد : استفاده به عنوان قالب بتن

مزایا : عدم وجود برجستگی روی ورق طراحی دال مشابه دال بتنی

Composite Floor Deck

کاربرد : استفاده به عنوان قالب بتن و مشارکت در باربری سقف

مزایا : ایفای نقش سازه ای به عنوان فولاد کششی طراحی و کنترل با استفاده از روابط مختص سقف مرکب عرشه فولادی

Cellular Deck

کاربرد : قابلیت استفاده در تمام سازه ها

مزایا : قابلیت طراحی به صورت دال مرکب یا غیر مرکب قابلیت اجرای در دهانه های بزرگ نسبت به سایر سقف های عرشه فولادی​

اجزای به کار رفته در سقف عرشه فولادی با تعیین ضریب ریالی به ترتیب ارزش مالی شامل:

۱- ورق گالوانیزه رول فرم شده عرشه فولادی: ۶۱٪

۲- میلگرد حرارتی: ۱۳٪

۳- بتن مصرفی:  ۱۱٪

۴- دستمزد اجرا: ۶٪

۵- گلمیخ و شعله پوش سرامیکی: ۴٪

۶- فلاشینگ گالوانیزه و تسمه مهار: ۲٪

۷- میخ و چاشنی انفجاری و صفحه برش: ۲٪

بیشترین هزینه در سقف عرشه فولادی مختص به ورق های گالوانیزه عرشه فولادی می باشد این ورق ها با ضخامت ۰.۸ میلیمتر الی ۱.۲۵ میلیمتر و در عرض ۱۲۵ سانتیمتر به صورت رولی در کارخانه‌های مختلفی مانند امیرکبیرکاشان، هفت الماس قزوین،تارازشهرکرد،فولاد مبارکه اصفهان و همچنین ورقهای وارداتی هندی، قزاق، اکراین و چینی و کره در بازار موجود می‌باشند.

محاسبه و طراحی عرشه فولادی

مهندسین متخصص و مجرب و با استفاده از دانش تکنولوژی مدرن در زمینه مهندسی عمران ، سقف عرشه فولادی را متناسب با پروژه طراحی و تولید می کنند . حاصل تلاش مهندسین در این مرحله تولید نقشه های سازه ای می باشد که شامل ابعادعرشه فولادی،مقطع ورق های گالوانیزه عرشه شده، همچنین ابعاد و فاصله های نصب برش گیر ها در پروژه می باشد .

در این واحد با دادن پلان های آماده شده با عنوان لیستوفر تولید ورق عرشه فولادی با ابعاد شاپ توسط واحد محاسبه و طراحی به دستگاه های مدرن ، رول فرمینگ ورق های گالوانیزه به روش نورد سرد را با توجه به مقطع تعریف شده متال دک تولید می کنند . در این واحد از ورق های گالوانیزه با کیفیت و با دوام برای تولید مقطع طبق نقشه های سازه استفاده می گردد.

 

اجرای ورق عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی فرم داده شده به روش رول فرمینگ در کارخانه ، پس از حمل به محل اجرای پروژه را می توان در فضای کمی دپو نمود که از مزایای این نوع سقف هست . ورق های متال دک توسط پیمانکار ومجری سقف عرشه فولادی مربوط به هر تراز از سازه طبق نقشه های اجرایی بوسیله تاور و یا جرثقیل در تراز مورد قرار داده می شوند . بارگذاری ، راه رفتن و انجام هرگونه فعالیت بر روی عرشه ها تا زمان ثابت کردن عرشه ها ممنوع است .ورقها طبق نقشه های شاپ در محل مورد نظر قرارداده شده و توسط دستگاه سنگ فرز برشکاری و توسط میخ و چاشنی انفجاری نصب میگردند.

اجرای سقف عرشه فولادی

بازرسی ابعادی عرشه ها توسط شرکت پیمانکار نصب عرشه فولادی و قراردادن و نصب ورق عرشه فولادی بر روی اسکلت فلزی یا بتنی برشکاری و انجام سوراخ کاری های مورد نیاز ورق ها تثبیت عرشه ها بوسیله میخ چاشنی انفجاری اجرای جوش کاری گل میخ نصب فلاشینگ (جهت حفظ بتن)نصب گل میخ بر روی تیرهای اصلی و فرعی با آرایش مورد نظر (نصب گلمیخ ها بایستی مطابق با نقشه های اجرایی انجام گیرد. تعدادگلمیخ های لازم برای هر تیر با توجه به طراحی آن تیر متغیر است) نبشی کشی کنسول ها (در صورت نیاز)نبشی کشی محل اتصال عرشه ها به دیوارها (در صورت نیاز) اجرای بازشوها مطابق نقشه های اجرایی اجرای میلگردهای حرارتی، تقویتی و حریق (درصورت نیاز) بتن ریزی و تسطیح سطح بتن (در این مرحله بایستی باید از عدم انباشتگی بتن بر روی عرشه ها اطمینان حاصل نمود و ضخامت بتن در نقشه های اجرایی مشخص است که بوسیله ماله دستی و یا پروانه ای قابل انجام است کیورینگ بتن بسته به فصول سال صورت میپذیرد)

روش های طراحی سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی به دو صورت طراحی و تولید می‌گردد به‌گونه‌ای که یا به صورت قالب ماندگار و یا به صورت المان کششی طراحی می‌شود از این‌رو مجری سقف عرشه فولادی باید کاملا به این مسئله توجه داشته باشد که در صورتی که سقف عرشه فولادی به عنوان یک قالب ماندگار طراحی شده است از آن به عنوان یک آرماتور کششی استفاده نکند و یا اگر سقف عرشه فولادی به عنوان یک المان کششی طراحی و تولید شده است از آن به عنوان یک قالب برای بتن‌ریزی استفاده نکند. تولید کننده سقف عرشه فولادی ، باید به تمامی استاندارد‌های طراحی و تولید دو نوع سقف عرشه فولادی توجه کند و سقف عرشه فولادی را به شکل کاملا اقتصادی و استاندارد تولید کند .

ضوابط و استانداردهای سقف مرکب عرشه فولادی

نسخه اول استانداردملی ایران در سقف عرشه فولادی هدف از تدوین این استاندارد ، ارائه اصول کلی برای طراحی سقف ها یا دال های مرکب عرشه فولادی در ساختمان ها است . این استاندارد در مورد مصالح ، طراحی و اجرای دال های مرکب بتنی – عرشه فولادی که در آن ورق های سرد نورد شده عرشه علاوه بر قالب ماندگار ، نقش تسلیح کننده دال برای لنگر مثبت را ایفا مینمایند ، کاربرد دارد .

ISO21973-1396

1- برای طراحی ،ضخامت فلز پایه بدون پوشش ورق به کار می رود . حداقل ضخامت باید 0/95 ضخامت فرض شده در طراحی باشد

2- ضخامت ورق عرشه فولادی نباید کمتر از 0/8mm باشد .

3- کلیه ورقهای فولادی که در عرشه و الحاقات آن مورد استفاده قرار میگیرند ، باید دارای حداقل مقاومت مشخصه تسلیم 230Mpa باشند .

4- در مواردی که عرشه فولادی نقش مسلح کننده دال را بر عهده دارد ، عرشه باید از نوع آجدار با حداقل عمق آج 1mm بوده و نیز مشخصات ورق فولادی باید مطابق با نشریه شماره 612 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری باشد .

5- افزایش طول نسبی نهایی ورق فولادی عرشه در نمونه با طول 50mm باید ده درصد و یا بیش از آن بوده و همچنین مقاومت مشخصه تسلیم نباید از 345 Mpa L بیشتر باشد .

6- آج ها به صورت زائده های برجسته روی عرشه فولادی در برابر نیروی برشی به وجود آمده بین دال بتنی و عرشه فولادی مقاومت می نمایند و در الگوهای متنوعی از لحاظ شکل هندسی قابل تولید می باشند .

جهت کسب مقاومت برشی لازم آج ها باید با برجستگی حداقل عمق 1mm و همچنین به دو حالت منقطع و پیوسته بر روی عرشه فولادی ایجاد شوند . نقش آج منقطع جلوگیری از لغزش بین عرشه فولادی و دال بتنی و نقش آج پیوسته جلوگیری از جداشدن دال بتنی از عرشه فولادی می باشد .

رواداری ابعاد عرشه های تحویلی به کارگاه

1- کمترین ضخامت ورق عرشه فولادی بدون پوشش تحویلی به کارگاه ساختمانی درهیچ قسمت نباید کمتر از 95% ضخامت طراحی باشد . البته ضخامتهای کمتر در خم ها ، نظیر گوشه های ناشی از نورد سرد میتواند قابل قبول باشد .

2- رواداری ساخت در طول هر قطعه از ورقهای عرشه فولادی 13mm+_ می باشد .

3- رواداری ساخت در عرض هر قطعه از ورقهای عرشه فولادی از 10mm- تا 20mm+ است .

4- حداکثر مقدار خمیدگی و تابیدگی ورق های عرشه فولادی ، برابر 2mm در متر می باشد .

5- ناگونیایی انتهایی ورق های عرشه فولادی نباید بیش از 10mm برای عرض عرشه فولادی باشد .

 

پوشش ورق های عرشه فولادی

1- ورق ها باید مطابق استاندارد ،ASTM A653/A653M ، به روش غوطه وری گرم ، روی اندود شوند . حداقل پوشش روی اندود ورق می بایست Z120 باشد . وزن پوشش ورق در رده Z120 می باید برابر با 120gr/m2 در هر دو طرف ورق باشد .

2- در صورت نیاز یک لایه رنگ آستر در سطح زیرین ورق برای محافظت در برابر خوردگی باید انجام گیرد .

3- جزئیات پوشش نهایی ورق باید توسط طراح مشخص گردد .

4- پوشش ورق باید با شرایط محیطی که عرشه در طول مدت بهره برداری در معرض آن قرار دارد ، مناسب باشد . با توجه به اینکه عرشه مرکب نقش تسلیح کششی دال را بر عهده دارد ، دوره بهره برداری آن باید حداقل برابر دوره بهره برداری سازه باشد .

5- استفاده از پوشش آلومینیوم – روی موسوم به گالوالم توصیه نمیشود .

6- در محیط های شیمیایی و یا بسیار خورنده و یا در مواردی که مواد واکنش زا در تماس با عرشه فولادی قرار میگیرند . باید از پوشش های خاص با مواد ویژه استفاده گردد

7- رنگ عرشه باید برای رده بندی آتش مورد استفاده تایید شده باشد .

 

تولیدکننده ورق کروگیت و اجرای سقف عرشه فولادی

تولیدسقف‌های عرشه فولادی با استفاده از  ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی و فلاشینگ که بوسیله میخ وچاشنی انفجاری فیکس شده و سپس برش گیرها ( گل میخ ) با دستگاه استادولدینگ جوشکاری شده و سپس با استفاده از آرماتوربندی و یا شبکه مش آماده و در آخر بتن ریزی معمولی یا در پارکینگ ها به روش کفسازی صنعتی بر روی این ورق فولادی، اجرا می‌شود.در سقف‌های عرشه فولادی باید به فواصل تیرهای فرعی مورد نیاز در بین تیرهای اصلی سازه اشاره نمود.

 

در رول فرمینگ ورق های عرشه فولادی ارتفاع آن  بایستی بین ۵ تا حداکثر ۷٫۵ سانتی‌متر باشد.علاوه بر آیین نامه های خارجی  در داخل کشور نیز نشریات عرشه فولادی در  مرکزتحقیقات ساختمان   و  استاندارد ملی ایران  تعریف و به وضوح آورده شده است .

 

تهیه نقشه شاپ درایینگ سقف در پلان تیرریزی و مشاوره تخصصی و اجرای صحیح نصب عرشه فولادی و جوشکاری گل میخ هاتوسط شرکت مجری سقف عرشه فولادی می تواند جلوگیری از هدر رفت مصالح و صرفه اقتصادی فراوانی را ایجاد نماید.

گل میخ استاندارد

در هنگام خرید گل میخ نام کارخانه سازنده آن مهم نیست با توجه به اینکه ساخت گلمیخ باید توسط مفتول آلیاژی صورت پذیردلذا مشخصه مکانیکی فولاد مصرفی بهمراه تولید به روش فورج سرد در گل میخ حائز اهمیت است .

تست خمش گل میخ روی کار فقط یکی از آزمون های تایید اجرای جوشکاری گل میخ ها میباشد و ربطی به مشخصه مکانیکی فولاد مصرفی در آن ندارد مرجع تایید استاندارد گل میخ آزمایشگاه سازه می باشد.

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید