عرشه فولادی را بهتر بشناسیم؟

کاربرد سقف عرشه فولادی در ساختمان سازی، جهت اجرا در سقف و کف ساختمان می باشد که از ورق های فولادی موجدار تشکیل شده است. این ورق ها به نوعی مانند سقف ‌های کامپوزیت می باشد که با استفاده از ورق ‌های فولادی موجدار گالوانیزه و بتن مسلح ساخته شده است. سقف عرشه فولادی به دلیل سرعت اجرای بالا، هزینه نسبتا پایین و ایمنی مناسب، کاربرد گسترده‌ ای در ساخت سازه های مختلف پیدا کرده است. در این مقاله به طور کامل در مورد آشنایی با کاربرد سقف عرشه فولادی در ساختمان سازی میپردازیم.

 

تاریخچه سقف عرشه فولادی

تاریخچه سقف عرشه فولادی برمیگردد به سال 1742 میلادی که یک شیمیدان فرانسوی به نام پل مالوین با پوشاندن مواد مذاب بر روی آهن و غوطه ‌ور کردن آن ایجاد کرد. سپس یک مهندس معمار به نام هنری پالمر در ابتدای سال 1820 با شکل دادن به ورق گالوانیزه به صورت کنگره ای به این مسیر ادامه داد.

این سیستم کم کم در سال ۱۹۳۹ به تدوین یک استاندارد صنعتی برای طراحی، اجرا و بهره ‌برداری، توسط انستیتو سقف فولادی (SDI) رسید و به طور رسمی وارد صنعت ساختمان شد. سرانجام این سیستم توسط شرکت‌ های معتبر اروپایی و آمریکایی در سال 1980 به ‌عنوان یک سیستم نوین و با تکنولوژی روز دنیا که دارای مزایای فراوانی نیز می ‌باشد مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربرد سقف عرشه فولادی در صنعت ساختمان سازی

از سقف عرشه فولادی در صنعت ساختمان سازی جهت ساختن انواع ساختمان ‌ها با کاربری و حالات مختلف اعم از برج ‌های مسکونی، مجتمع ‌های تجاری اداری، شهرک‌ سازی، هتل، سوله و … استفاده می شود. ورقه های عرشه فولادی به دلیل مزایای زیاد آن، کاربرد بسیار زیاد نیز در صنعت ساختمان سازی دارد. از مزایای کاربرد سقف عرشه فولادی در صنعت ساختمان سازی می توان به: سبک سازی ساختمان، مقاومت ساختمان ها در برابر عوامل مانند زلزله، سرعت بالای اجرا و کنترل بارهای حین اجرا اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی چند مصالح خاص می باشد که این فرایند موجب سرعت بخشیدن در ساخت، هزینه کم و سبک تر شدن ساختمان ها شده است.

  • ورق گالوانیزه موجدار (ذوزنقه ای)
  • گل میخ یا برشگیر
  • میلگرد یا آرماتور
  • بتن

 

 

ورق گالوانیزه موجدار

ورق گالوانیزه موجدار یا ورق عرشه فولادی، به عنوان عرشه اصلی سقف مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی موارد روی این ورق ها اجرا می شود. این ورق های فولادی عموما از ورق های گالوانیزه تشکیل شده است که دارای شکل موج دار می باشد. کیفیت ورق های عرشه فولادی، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این مواد باید به گونه ‌ای باشد که شرایط محیطی موجب آسیب‌ دیدگی آن‌ ها نشود.

هسته ورق عرشه فولادی را معمولا از فولاد نرمه می سازند. زیرا فولاد نرمه شکل پذیری بالایی دارد و این ویژگی، امکان ساخت ورق‌ هایی با ابعاد و اشکال متنوع را فراهم می‌ کند. همچنین این ورق دارای مقاومت تسلیم 210 تا 250 مگاپاسکال می باشد.

مراحل ساخت ورق عرشه فولادی

ورق‌ های مورد استفاده در عرشه فولادی با عنوان ورق روکش دار یا اصطلاحا گالوانیزه (Galvanized) شناخته می‌ شوند. از جنس روی جهت ساخت ورق عرشه فولادی استفاده می شود که طی فرآیند گالوانیزه کردن، لایه‌ ای از فلز روی به ضخامت 0.8 تا 2.1 میلی ‌متر روی هر دو سطح ورق فولادی ریخته می‌ شود. سپس این مقاطع با روش نورد سرد به شکل ذوزنقه ‌ای و موجدار توسط دستگاه مخصوص ساخته می شود.

اجزا اصلی سطح مقطع ورق عرشه فولادی را می ‌توان به عمق (فاصله عمودی بال بالایی یا سقف تا بال پایینی یا کف ورق)، بال بالایی (مولفه‌ های افقی سطح بالایی ورق یا بخش برآمدگی)، بال پایینی (مولفه‌ های افقی سطح پایینی ورق یا بخش تو رفتگی)، دندانه پایینی (لبه ‌های بال پایینی ورق)، دندانه بالایی (لبه‌ های بال بالایی ورق) و لبه (انتهای ورق از هر دو طرف) تقسیم‌ بندی کرد.

 

گل میخ یا برشگیر

از دیگر اجزای مهم در سقف عرشه فولادی که مورد استفاده قرار می گیرند، گل میخ یا برشگیر می باشد. گل میخ ها به شکل میخ های کوچکی تولید شده اند و از آنها برای اتصال ورق عرشه فولادی به تیرها استفاده می شود. این برشگیرها برخلاف اندازه کوچکی که دارند از اهمیت بالایی در نصب عرشه فولادی برخوردار هستند.

گل میخ ها توسط دستگاه زائده جوش به ورق فولادی و بال تیرهای سازه‌ ای متصل می شوند. جوشکاری آن به روش قوس الکتریکی انجام می‌شود و این فرآیند جهت یکپارچگی مواد مورد استفاده در سقف عرشه فولادی قرار می گیرید. همچنین از گل میخ ها علاوه بر اتصال ورق فولادی، جهت جلوگیری لغزش مواد مثل بتن استفاده می شود.

میلگرد یا آرماتور

پس از اتصال گل میخ ها، میلگرد یا آرماتور ها نصب می شوند. آرماتورها از اتصال میلگردها به هم تشکیل شده اند و در سقف عرشه فولادی به برشگیرها متصل می شوند. آرماتورهای استفاده شده در عرشه فولادی معمولا از نوع آرماتورهای حرارتی می باشند که با کنترل دمای گیرش بتن، از جمع شدن آن در حیل عمل آوری جلوگیری می‌کنند.

 

مزایای آرماتور بندی در سقف عرشه فولادی

  1. جلوگیری از ایجاد ترک در سقف
  2. تقویت مقاومت کششی و فشاری بتن
  3. جلوگیری از جمع شدگی بتن و تحمل بارهای متمرکز

بتن

بتن در صنعت ساختمان سازی و عرشه فولادی از سیمان، آب، سنگدانه و مواد افزودنی تشکیل شده است. بتن ریزی آخرین مرحله و پر کاربردترین در اجرای سقف عرشه فولادی می باشد. بتن ها هر چه از کیفیت و استاندارد بیشتری برخوردار باشند، مقاومت سقف نیز افزایش می یابد.

بتن ها را روی ورق های گالوانیزه به قدری ریخته می شود تا آمارتورها بین بتن ها قرار بگیرند و مقاومت سازه بالا برود. این مراحل موجب به وجود آمدن یک کف کامپوزیتی برای طبقات بالایی می شود.

از دیگر اجزای تشکیل دهند در سقف عرشه فولادی می توان فلاشینگ و تیر های فرعی را نام برد. فلاشینگ یا دوربند، ورقه‌ ای با ضخامت نزدیک به 5 میلی ‌متر است که به منظور جلوگیری از خروج بتن بر روی لبه‌ های عرشه و تکمیل ساختار ورق فولادی نصب می‌ شود. تیرهای فرعی نیز نقش نگهدارنده سقف عرشه فولادی را دارند. از یک تیر ها به منظور و جلوگیری از خم شدن ورق‌های فولادی در اثر تحمل وزن بتن و نگهداری سقف استفاده کرد.

 

بتن در صنعت ساختمان سازی و عرشه فولادی از سیمان، آب، سنگدانه و مواد افزودنی تشکیل شده است. بتن ریزی آخرین مرحله و پر کاربردترین در اجرای سقف عرشه فولادی می باشد. بتن ها هر چه از کیفیت و استاندارد بیشتری برخوردار باشند، مقاومت سقف نیز افزایش می یابد.

بتن ها را روی ورق های گالوانیزه به قدری ریخته می شود تا آمارتورها بین بتن ها قرار بگیرند و مقاومت سازه بالا برود. این مراحل موجب به وجود آمدن یک کف کامپوزیتی برای طبقات بالایی می شود.

از دیگر اجزای تشکیل دهند در سقف عرشه فولادی می توان فلاشینگ و تیر های فرعی را نام برد. فلاشینگ یا دوربند، ورقه‌ ای با ضخامت نزدیک به 5 میلی ‌متر است که به منظور جلوگیری از خروج بتن بر روی لبه‌ های عرشه و تکمیل ساختار ورق فولادی نصب می‌ شود. تیرهای فرعی نیز نقش نگهدارنده سقف عرشه فولادی را دارند. از یک تیر ها به منظور و جلوگیری از خم شدن ورق‌های فولادی در اثر تحمل وزن بتن و نگهداری سقف استفاده کرد.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی

  1. جایگذاری ورق های گالوانیزه موجدار

در ابتدا ورق های گالوانیزه موجدار یا ذوزنقه ای بر روی تیرهای افقی یا فرعی قرار داده می شوند. این مرحله اصولا با سرعت بالاتری انجام می شود و به علت سبک بودن ورق ها، توسط نیروی انسانی یا دستگاه های کوچک جایگذاری آن ها امکان پذیر می باشد.

  1. فلاشینگ و ثابت کردن ورق های فولادی

دوربندی یا فلاشینگ ورق فولادی از مراحلی است که باعث افزایش کیفیت سقف عرشه فولادی می شود. ثابت کردن ورق های فولادی نیز توسط دستگاه میخکوب به بال تیرهای زیرین انجام می شود.

  1. اتصال گل میخ ها به ورق فولادی

در این مرحله جهت عبور گل میخ ها از ورق های فولادی، روی ورق ها را سوراخ می کنند و سپس با استفاده از روش قوس الکتریکی آن ها را به تیرهای فرعی جوش می دهند. این کار بلافاصله بعد از جانمایی، ثابت کردن و فلاشینگ ورق‌ ها صورت می‌ گیرد. بجای گل میخ می توان از جوش و پیچ نیز نیز به عنوان اتصالات سقف عرشه فولادی استفاده کرد.

  1. آرماتوربندی سقف عرشه فولادی

این مرحله با اتصال یک سری آرماتور به گل میخ ها و در ادامه وصل کردن مابقی به آن ها انجام می شود. این کار به روش دستی جهت بستن میلگرد و مفتول یا استفاده از مش‌ های آماده بر روی ورق صورت می ‌گیرد.

 

  1. بتن ریزی

در این مرحله معمولا از بتن سبک یا معمولی در اجرا سقف عرشه فولادی استفاده می‌ شود. بتن ها به گونه ای روی عرشه فولادی ریخته می شوند که شبکه آرماتوری را درون خود قرار می دهد. سپس فرایند نازک کاری بر روی سطح بیرونی بتن انجام می شود و اجرای سقف عرشه فولادی پایان می رسد.

 

کلام آخر

شرکت سریر صنعت امیر تولید کننده عرشه فولادی ، نبشی فرمینگ ، تسمه فولادی ، پروفیل z ، نوارهای فولادی و چهار چوب فلزی فرانسوی  با بهترین ورق های فولادی وبه روز ترین تجهیزات با توجه به نیاز و درخواست مشتری می باشد.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *