دنیای معدن- شیرین نیکوحرف : آمار تفکیکی صادرات فولاد خام، محصولات فولادی، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره ایران در دوره ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۱ منتشر شد. مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد خام و محصولات فولادی) در ۴ ماه نخست سال‌جاری، ۳‌میلیون و ۱۱۱‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۶‌درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در 4 ماه نخست سال‌جاری، صادرات فولاد میانی کشور، 2‌میلیون و 211‌هزار تن بوده که کاهش 13‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

جزئیات صادرات محصولات فولادی

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، کل صادرات محصولات فولادی کشور در 4 ماه نخست سال ۱۴۰۱، 900‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 23‌درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، 763‌هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در 4 ماه نخست سال‌جاری، 23‌درصد کاهش یافته است.

صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در 4 ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 23‌درصد کاهش یافته است و به 674‌ هزار تن رسیده است. صادرات تیرآهن نیز با کاهش 32‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 32 ‌هزار تن رسیده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی با کاهش 23‌درصدی به 137‌هزار تن رسیده است. در 4 ماه نخست سال‌جاری صادرات ورق گرم 25‌درصد کاهش یافته و به 101‌هزار تن رسیده است. صادرات ورق پوشش‌‌‌دار نیز با کاهش 29‌درصدی به 29 ‌هزار تن رسیده است.

بنا به آمار منتشرشده در 4 ماه نخست امسال صادرات آهن اسفنجی 60‌درصد کاهش داشته و به 166‌هزار تن رسیده است و همچنین صادرات کنسانتره سنگ آهن با 48‌درصد کاهش به 150‌هزار تن رسیده است.بنا بر آمار منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در 4 ماه نخست سال 1401، شاهد افزایش 135‌درصدی صادرات گندله نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌‌‌ایم و صادرات گندله با این رشد به  یک میلیون و 36‌هزار تن رسیده است.

دلایل عمده کاهش صادرات فولاد ایران

بخشنامه وضع عوارض بر صادرات فولاد خام و محصولات فولادی در فروردین سال‌جاری یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات این کالاها در 4 ماهه نخست امسال است. بخشنامه عوارض صادراتی با وجود اصلاح چندباره تا ابتدای خرداد امسال، اجرایی شد. تعرفه اعمال‌‌‌شده بر صادرات فولاد باعث شد تا در دوره اجرای این بخشنامه، صادرات فولاد برای واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

دیگر دلیل عمده کاهش صادرات فولاد ایران، وضعیت بازار جهانی فولاد و کاهش تقاضا برای فولاد در مناطق مختلف دنیاست. از ابتدای اردیبهشت به بعد، قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد تحت‌تاثیر کاهش تقاضای جهانی نزولی شد. در پی این روند نزولی، نه تنها حباب هیجانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین به‌‌‌طور کامل تخلیه شد، بلکه قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد، تا سطوح سال 2020 که جهان درگیر شیوع کووید-19 بود، عقب‌‌‌نشینی کرد. کاهش تقاضای جهانی برای فولاد با سیاست کرونای صفرِ دولت چین و کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان تشدید شد و این امر، کاهش تجارت جهانی فولاد را درپی داشت.

در کل، وضعیت رکودی بازار جهانی فولاد بر صادرات فولاد ایران نیز تاثیر گذاشت و این عامل، یکی از عوامل اساسی کاهش 16‌درصدی صادرات فولاد ایران در 4 ماه نخست سال‌جاری بود. گذشته از این عوامل، قطعی برق و خاموشی واحدهای فولادی در تیرماه نیز از دیگر دلایل مهم کاهش صادرات فولاد کشور است.

جزئیات صادرات فولاد ایران در تیرماه

مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد خام و محصولات فولادی) در تیرماه سال‌جاری، 469‌هزار تن بوده که نسبت ماه قبل از آن، کاهش 61‌درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش خیره‌‌‌کننده بیشتر مربوط به فولاد خام کشور بوده است: در خرداد صادرات فولاد خام ایران 931‌هزار تن صادرات بوده و شاهد کاهش 77‌درصدی آن در تیرهستیم که به 214‌هزار تن رسیده است.

صادرات آهن اسفنجی در تیرماه 27‌درصد کاهش داشته و به 70‌هزار تن رسیده است. همچنین صادرات گندله با 34‌درصد کاهش در تیرماه 1401 به میزان 260‌هزار تن رسیده است.

در تیرماه تنها در کنسانتره با افزایش صادرات مواجه بوده‌‌‌ایم که در خردادماه هیچ صادراتی نداشته و در تیر به 100‌هزار تن رسیده است.

وضعیت صادرات محصولات فولادی در تیرماه

کل صادرات محصولات فولادی کشور در تیرماه سال ۱۴۰۱، 255 ‌هزار تن بوده که نسبت به خرداد، کاهش 7‌درصدی را نشان می‌دهد. از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی از همه بیشتر بوده که در خرداد ماه 231‌هزار تن بوده و در تیر 6‌درصد کاهش یافته است.

صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در تیرماه نسبت به ماه گذشته، 5‌درصد کاهش یافته است.

صادرات تیرآهن در تیرماه نسبت به خرداد نیز با کاهش 33 ‌درصدی به 8 ‌هزار تن رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید