خلاصه مقاله:پروفیل های سی و یو از جمله پروفیل های باز محسوب می شوند و در این دسته قرار می گیرند که در توضیحات زیر بیشتر در رابطه با تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو پرداخته ایم.

پروفیل سی و پروفیل یو، از جمله کاربردی ترین انواع پروفیل ها به شمار می روند. در توضیحات زیر به تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو پرداخته ایم و در مورد کاربرد های هر یک به طور جامع توضیحاتی ارائه داده ایم.

پروفیل چیست و انواع آن

پروفیل یکی از مصالح بسیار مهم و کاربردی در ساخت و ساز های ساختمانی و صنایع مختلف به شمار می رود. پروفیل در واقع به مقاطع فولادی گفته می شود که به صورت توخالی ساخته می شوند. پروفیل ها از ورق های سرد و گرم نوردی ساخته می شوند و در ساخت آن ها آلیاژ های مختلفی به کار می رود.

در حالت کلی این محصول به دو دسته پروفیل های باز و بسته تقسیم می شود که در حقیقت برگرفته از شکل آن ها می باشد. به پروفیل هایی نظیر تسمه، ناودان، میلگرد، نبشی و … پروفیل های باز گفته می شود و به لوله، قوطی … پروفیل های بسته می گویند.

پروفیل ها در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیاد و متنوعی دارند. از انواع پروفیل ها در صنعت خودروسازی، درب و پنجره سازی، ساخت دیوار های برشی، کرکره، استحکام ساختمان و … استفاده می شوند.

پروفیل های سی و یو از جمله پروفیل های باز محسوب می شوند و در این دسته قرار می گیرند که در توضیحات زیر بیشتر در رابطه با تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو پرداخته ایم.

پروفیل C یا سی پرلین چیست؟

یکی از انواع پروفیل های باز، پروفیل سی می باشد که در بازار با عنوان تیرچه های سی پرلین نیز شناخته می شوند. پروفیل سی ظاهری همچون تصویر زیر دارد و دارای 3 وجه می باشد که همانند حرف C طراحی شده است. این محصول از جمله پر کاربر ترین محصولات در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود.

پروفیل سی اغلب در ساخت و ساز های سبک و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این پروفیل در سایزها و ابعاد متعددی طراحی و تولید می شود که در جدول زیر به طور کامل شرح داده شده است.

ضخامت پروفیل سی بین 2 تا 4 میلی متر متغیر است و تمامی مدل های آن در طول های 6 متری تولید می شوند. همچنین ارتفاع فلنج های پروفیل سی بین 16 تا 24 سانتی متر متغیر می باشد. وزن کلی پروفیل C بسته به ضخامت آن بین 23 الی 55 کیلوگرم متغیر است.

ردیف ارتفاع فلنج پایینی پروفیل (میلی‌متر) ارتفاع فلنج بالایی پروفیل (میلی‌متر) ضخامت کل پروفیل (میلی‌متر) ارتفاع کلی (میلی‌متر) وزن برحسب کیلوگرم
1 33 15 2 60 2.16
2 33 15 2.5 60 2.59
3 40 15 2 80 2.74
4 40 15 2.5 80 3.34
5 40 15 3.5 80 3.92
6 40 15 2 100 3.05
7 40 15 2.5 100 3.74
8 40 15 3 100 4.39
9 40 15 2.5 120 4.13
10 40 15 3 120 4.86
11 40 15 2.5 140 5.33

 

پروفیل یو چیست؟

پروفیل یو نیز از انواع پروفیل های باز به شمار می رود که در ظاهر دارای تفاوت هایی جزئی با پروفیل سی می باشد. پروفیل یو برخلاف پروفیل سی، انحنای کوچک داخلی ندارد و همانند شکل حرف U ساخته می شود. این پروفیل 3 وجهی بوده و در ابعاد و وزن های متعددی ساخته می شود به این نوع پروفیل، ناودانی نیز گفته می شود  و کاربر های زیادی در ساختمان سازی دارد.

یکی از معیار های تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو در کاربرد آن ها می باشد. پروفیل های یو بسیار مقاوم هستند و در صورت استفاده در جای صحیح، تحمل وزن بالایی دارند. عمدتا در ساختمان ها برای حمایت و افزایش استحکام ساختمان و سازه ها، از پروفیل های یو به شکل عمودی استفاده می نمایند.

پروفیل یو

پروفیل یو

 

کاربرد های پروفیل سی و پروفیل یو

  • پروفیل سی

پروفیل سی یا تیرچه سی پرلین اغلب در ساخت و ساز هایی نظیر پوشش سقف و دیوار های سبک استفاده می شود. به عنوان مثال از این محصول در پوشش سقف های سبک استفاده های زیادی می شود و کاربرد مناسبی برای برای سقف های صنعتی سبک مانند شیروانی ها دارد. در ساختمان های صنعتی و کارگاه هایی که به صورت سوله و سقف های شیبدار ساخته می شوند، از این نوع پروفیل استفاده می شود.

در اکثر موارد پروفیل سی به وسیله یک رابط مانند نبشی یا ورق آن به اسکلت و قاب ساختمان متصل می شود. برای اتصال پروفیل سی بیشتر از پیچ استفاده می شود و با نصب پیچ های متعدد در قسمت های متعدد، پروفیل به محل مورد نظر متصل می شود.

در داخل ساختمان ها نیز پروفیل سی جهت افزایش مقاومت دیوار ها و همچنین ستون ها کاربرد های متعددی دارد. به خصوص در ستون هایی که فاصله نسبتا زیادی با یکدیگر دارند، می توان از آن جهت افزایش میزان دوام و مقاومت استفاده نمود.

کاربرد دیگر پروفیل سی در ساخت دیوار های غیر باربر است. در دیوار هایی که وزن زیادی ندارند و صرفا جهت برش ساختمان بنا می شوند، از پروفیل سی استفاده می کنند.

  • پروفیل یو

به طور کلی از پروفیل یو یا ناودانی در مکان هایی استفاده می شود که نیازمند حمایت و افزایش استحکام است. این محصول به دلیل دارا بودن تحمل و مقاومت بسیار بالا، عمدتا در صنعت ساخت و ساز، اتومبیل سازی و ساخت ماشین آلات استفاده می شود.

  • پروفیل یو در ساخت و تولید درب و پنجره کاربرد زیادی دارد.
  • از ناودانی به عنوان افزایش مقاومت تیرچه ها استفاده می شود.
  • در ساخت چارچوب سازه های ساختمانی نظیر دیوار ها و حتی سقف ها کاربرد دارد.
تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو

تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو

تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو

این دو محصول هر دو جزو پروفیل های باز محسوب می شوند و در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز ساختمانی کاربرد های متعددی دارند. از لحاظ کاربردی تفاوت های متعددی بین این دو پروفیل وجود دارد که در موارد زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است.

  • یکی از معیار های تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو ، میزان مقاومت و تحمل فشار است. پروفیل یو دوام و استحکام بالایی دارد و به همین دلیل برخلاف پروفیل سی، برای حمایت و پشتیبانی دیوار و سازه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. این عامل مهم ترین وجه تفاوت پروفیل سی و پروفیل یو است.
  • از پروفیل یو در صنایع مختلفی استفاده می شود و به نسبت پروفیل سی کاربرد های بیشتری دارد. به عنوان مثال از پروفیل U در ساخت لوازم ورزشی بدنسازی، اسکلت خودرو های سنگین مانند کامیون، سازه های آهنی و … استفاده می شود.
  • پروفیل سی عمدتا جهت افزایش استحکام در سازه های ساختمانی سبک مانند سقف های شیب دار و دیوار های غیر باربر استفاده می شود و معمولا به وسیله پیچ به سایر قسمت های ساختمان مانند نبشی یا ورقه های فلزی متصل می شود.
  • معمولا پروفیل های U برای حمایت سازه مورد نظر به صورت عمودی به کار گرفته می شود و استفاده از آن به صورت افقی تنها در برخی شرایط کاربردی است. اما پروفیل سی به صورت افقی و عمودی مورد استفاده قرار می گیرد.
نحوه تولید پروفیل سی و یو

نحوه تولید پروفیل سی و یو

نحوه تولید پروفیل سی و یو

این محصولات در شرکت و کارخانجات فولادی تولید می شوند. برای ساخت و تولید این محصولات لازم است تا از تکنولوژی و سیستم نورد های سرد و گرم استفاده شود. به طور کلی در حال حاضر این پروفیل ها به 3 روش مختلف تولید می شوند.

در روش اول که به روش پرسی شناخته می شود، پروفیل با استفاده از روش نورد سرد و همچنین دستگاه رول فرمینگ ساخته می شود. روش دوم، روش مرکب می باشد که در طی آن، پروفیل به دو روش نورد سرد و گرم ساخته می شود. روش سوم، روش فابریکی است که طی آن، پروفیل تنها به صورت نرود گرم تولید می شود.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید