دنیای معدن: برای اولین بار در کشور تولید ورق گرم فولاد الکتریکی سیلیسیم‌دار در مجتمع فولاد سبا محقق شد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به استان اصفهان ضمن دیدار با مدیرعامل فولاد مبارکه، واحدهای گاززدایی و کربن‌زدایی تحت خلأ (V.O.D & V.D) و اسمز معکوس ثانویه (RO۲) در مجتمع فولاد سبا را افتتاح و از نزدیک از خطوط تولید این شرکت بازدید کرد.

وزیر صمت در آیین افتتاح پروژه‌های صنعتی در مجتمع فولاد سبا یکی از دغدغه‌های این وزارت خانه را دست‌یابی به توانمندی تولید فولادهای ویژه، نظیر فولادهای موردنیاز صنعت تولید ترانسفورماتورها دانست و در همین خصوص خاطرنشان کرد: خوشبختانه فولاد مبارکه با تحقیق و به‌روزآوری دانش فنی و در ادامه نیز با اجرا و به بهره‌برداری رساندن طرح‌های توسعه هدفمند، دغدغه این وزارت خانه و کشور را برطرف ساخت.‌

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان بازدید وزیر صمت از این شرکت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با به بهره‌برداری رسیدن واحدهای گاززدایی و کربن‌زدایی تحت خلأ (V.O.D & V.D) و اسمز معکوس ثانویه (RO۲) فولاد سبا شاهد توسعه سبد محصولات و کاهش هرچه بیشتر مصرف آب خواهیم بود.

وی مدت‌زمان اجرای پروژه V.D مجتمع فولاد سبا را حدود ۶ ماه اعلام و اظهار کرد: فولادهای الکتریکی یا سیلیکونی در صنایع تولید ترانسفورماتور، تولید موتورها و ژنراتورهای الکتریکی کاربرد زیادی دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: با راه‌اندازی پروژه V.O.D از ۳ ماه آینده می‌توانیم به‌تدریج محصولات جدید فولادی را به بازار داخلی عرضه کنیم و تنوع محصولات ویژه و کیفی در گروه فولاد مبارکه را افزایش دهیم که این دستاورد بزرگ نقش مهمی در سودآوری گروه فولاد مبارکه و همچنین خودکفایی کشور خواهد داشت.

در پی کسب این موفقیت ارزشمند، خبرنگار ایراسین نظر مدیران و کارشناسان مجتمع فولاد سبا را در این‌خصوص جویا شده است که ماحصل آن را در پی می‌خوانید.

اهمیت تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بیشتر

محمدرضا عبدالکریمی، مدیریت خدمات فنی و پشتیبانی مجتمع فولاد سبا گفت: با عنایت به اینکه تولید ورق گرم فولاد الکتریکی سیلیسیم‌دار برای اولین بار در کشور در مجتمع فولاد سبا انجام شد، ضمن تشکر از کارکنان خدوم و زحمتکش مجتمع فولاد سبا و با تشکر از مدیر شرکت، امید است در ادامه نیز با ایجاد زمینه‌های لازم بتوان از ظرفیت‌های خط تولید جهت تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بیشتر و رفع نیاز صنایع خودروسازی، الکتریکی، نفت و گاز، گام‌های مهمی در راستای توسعه سبد محصولات و رفع وابستگی به خارج از کشور برداشت.

مزایای استفاده از فولادهای الکتریکی

آرش حاجی‌پور، رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا در گفتگو با ایراسین اظهار داشت: فولادهای الکتریکی را می‌توان یکی از آینده‌دارترین گریدهای فولادی دنیا برشمرد. مزایای استفاده از فولادهای الکتریکی عبارت‌اند از: کاهش مصرف انرژی؛ افزایش راندمان تجهیزات الکتریکی؛ افزایش طول عمر تجهیز؛ صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از افزایش دمای تجهیز و اتلاف انرژی.

وی افزود: با توجه به مطالعات صورت‌گرفته در زمینه بازار داخلی و نیاز صنایع و همچنین قابلیت‌های خطوط تولید تصمیم بر تولید گریدهای سیلیکونی غیر جهت‌دار با سیلیسیم تا ۱.۳درصد گرفته شد که این گرید پس از نورد سرد قابلیت پاسخ‌گویی به خواص گرید الکتریکی تا M۴۷۰ را مطابق با استاندارد-۴ -۸ IEC ۴۰۴ خواهد داشت.

تولید فولاد الکتریکی مطابق با استانداردهای روز دنیا

احسان عباد اصفهانی، رئیس دفتر فنی تولید مجتمع فولاد سبا در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت:  پیرو نیاز کشور در سال تولید دانش‌بنیان با همت کلیه همکاران مجتمع فولاد سبا راه‌اندازی واحد گاززدایی و کربن‌زدایی تحت خلأ از ابتدای سال در دستور کار این مجتمع قرار گرفت و با رفع کلیه مشکلات و نیازهای لازم به بهره‌برداری رسید. در این راستا بعد از طراحی گرید فولاد الکتریکی، دستورالعمل‌های لازم را ایجاد کردیم و در تولید این گرید نیز با کنترل دقیق فرایند، سعی کردیم به بهترین نتیجه دست یابیم.

محمود معظم، رئیس آزمایشگاه‌های مجتمع فولاد سبا نیز بیان داشت: تولید این محصولات در آزمایشگاه‌های این مجموعه تحت آزمون و تست‌های مربوطه قرار گرفت، ریزساختار آن‌ها بر اساس استاندارد بین‌المللی ASTM E۴۵ بررسی گردید و هیچ‌گونه ناخالصی مشاهده نشد. همچنین اندازه دانه در ساختار این نوع فولادها باید درشت‌ باشد که این مهم نیز بر اساس استاندارد ASTM E۱۱۲ بررسی و مشاهده گردید و اندازه دانه فولاد تولیدشده در فولاد سبا، تا ۱۵۰ میکرون که حدود ۱۰ برابر اندازه دانه فولادهای معمولی است، افزایش یافت.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید مجتمع فولاد سبا نیز در گفتگو با ایراسین اظهار داشت: این فولادها عمدتا به دو گروه فولادهای الکتریکی جهت‌دار شده و فولادهای الکتریکی غیرجهت‌دار تقسیم‌بندی می‌شوند که با همت و تلاش مدیریت و کارکنان مجتمع فولاد سبا، ورق گرم فولاد الکتریکی غیرجهت‌دار با وجود چالش‌های فراوان به تولید رسید. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد خواص ساختاری و شیمیایی این فولاد مطابق با استاندارد و تولیدات روز دنیاست.

کاربرد فولاد الکتریکی که در صنایع تولید ترانس‌های الکتریکی

روح‌الله جمالی، کارشناس تولید فولادسازی مجتمع فولاد سبا بیان داشت: با توجه به اینکه در این گرید سیلیسیم بین ۱.۲۶ تا ۱.۳۵ و آلومینیوم بین ۰.۳۳ تا ۰.۳۵ درصد است، فولادسازی این گریدها با چالش‌ها و پیچیدگی‌هایی همراه است که با توجه به مطالعات انجام‌شده، راهکارهای متناسب اتخاذ و روش نهایی فولادسازی این گرید به دست آمد و در نهایت ذوب گرید فولاد الکتریکی مطابق با ترکیب شیمیایی طراحی شده در واحد فولادسازی مجتمع سبا انجام شد.

فرهاد فرهمند کارشناس دفتر فنی تولید ریختگری مجتمع فولاد سبا نیز در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: جهت استفاده از تمام ظرفیت و توانمندی‌های خطوط ریخته‌گری تختال نازک، فولاد سبا پس از هدف‌گذاری تولید گرید فولادهای الکتریکی اقدام به برگزاری جلسات مشترک و بررسی مقالات و داده‌های علمی موجود شد. جهت تولید این گرید جدید به دلیل رفتار متفاوت تختال، به‌خصوص در زمان تولید فولاد الکتریکی، با دیگر گریدهای تولیدشده در این کارخانه، لازم بود تنظیمات فرایندی مختص آن گرید در سیستم بارگذاری گردد که پس از بررسی رفتار آن‌ها در زمان تولید (انجماد کاهش ضخامت و…) و همچنین در نظر گرفتن مشخصه‌های ماشین‌های ریخته‌گری تختال نازک، اقدام به بارگذاری تنظیمات جدید برای تولید گریدها شد و با کمک همکارانمان و لطف خداوند متعال موفق به تولید هدف‌گذاری انجام‌شده و افزایش سبد محصول در فولاد سبا شدیم.

همچنین امید جوانمردی، سرپرست تعمیرات فولادسازی مجتمع فولاد سبا در این رابطه اظهار داشت: راه‌اندازی قسمت گاززدایی فولادسازی ناحیه سبا از بهمن سال ۱۴۰۰ آغاز گردید. فعالیت اصلی و حیاتی این پروژه ایجاد خلأ با استفاده از بخار آب است. خوشبختانه با همت کارکنان فولادسازی سبا و کمک مشاوران داخلی، ایجاد خلأ در تانک VD/VOD با موفقیت انجام شد.

رسول صالحی، سرپرست اتوماسیون و ابزار دقیق نورد پیوسته مجتمع فولاد سبا نیز در گفتگو با ایراسین خاطرنشان کرد:‌ در تولید فولاد الکتریکی که در صنایع تولید ترانس‌های الکتریکی و دیگر صنایع کاربرد فراوان دارد، تنظیمات دمای نهایی نوردی FT و پوسته‌زدایی و تنشن مناسب و جلوگیری از ایجاد موج، در فرایند نورد از اهمیت زیادی برخوردار است. این موارد با کوشش کارکنان اتوماسیون نورد و با تنظیمات اتوماسیون سطح ۱ و ۲ حاصل شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید