دنیای معدن: شنبه ۱۶ بهمن یک میلیون و ۸۰ هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان در قالب ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم با موعد تحویل ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ در بورس کالا عرضه می شود که در گفت و گو با امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو، مزایای استفاده از این روش را بررسی کرده است.

 

امیر صباغ با اشاره به معاملات کشف پریمیوم در حوزه معدن و صنایع معدنی که در دوره های قبل اجرایی شد به «کالاخبر» گفت: بخش عمده ای از محصولات عرضه شده توسط بازار و مشتریان جذب و خریداری شد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو افزود: یکی از روش هایی که شرکت ها را قادر می سازد تا در افق میان مدت و بلند مدت برروی صادرات خود برنامه ریزی کننده، قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا است.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از مزیت های این مدل معاملات برای عرضه کننده برنامه ریزی برای بازار داخلی و صادراتی است و در مقابل مصرف کننده می تواند برای تامین خوراک بلند مدت خود برنامه ریزی داشته باشد.

صباغ با اشاره به احتمال قطعی برق در تابستان سال آینده گفت: این احتمال وجود دارد که سال آینده نیز محدودیت برق ادامه یابد و دلیلی بر کاهش تولید صنایع به ویژه صنعت فولاد خام کشور شود لذا کشف پریمیوم الگوی خوبی است که مشتریان بزرگ شمش فولاد از اکنون نیاز مواد اولیه خود را برای تابستان تامین کنند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در تابستان آینده تقاضای مسکن ملی به تقاضای فولاد اضافه شود و می توان انتظار رشد مصرف میلگرد را در داخل کشور داشته باشیم و در نتیجه تامین شمش در آن دوره آسان نخواهد بود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با اشاره به عرضه شمش بلوم فولاد خوزستان در قالب کشف پریمیوم در روز شنبه ۱۶ بهمن ماه گفت: فولاد خوزستان شرکتی با صادرات عمده شمش فولاد است و باید بداند تقاضا در آینده چگونه خواهد بود تا از طریق قراردادهای بلند مدت در صورت عدم مشتری، برنامه ریزی صادرات خود را انجام دهد و بتواند در وقت تعیین شده محصولات خود را به دست مشتریان صادراتی در سایر کشورها برساند. از این رو عرضه پریمیوم هم برای مصرف کننده و هم تولیدکننده دارای مزیت است.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: سایر شرکت های فعال حوزه معدن و صنایع معدنی نیز مجاز به استفاده از این ابزار و قراردادهای بلند مدت در زنجیره خود هستند و به نظر می رسد بعد از فولاد خوزستان بسیاری از شرکت ها نظیر چادرملو در حوزه کنسانتره و گندله یا تولیدکنندگان آهن اسفنجی و مس و آلومینیوم از این الگو استفاده خواهند کرد و تلاش خواهند کرد از طریق این الگو با مشتریان عمده خود قرارداد بلند برای سال آینده ببندند.کالاخبر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید