مزایای استفاده از پروفیل z در صنعت ساختمان سازی

خلاصه مقاله:برای شناخت پروفیل z ابتدا باید با واژه پروفیل آشنا شوید. پروفیل در واقع یکی از انواع مصالح ساختمانی است که طول معین و سطح مقطع ثابتی دارد.

پروفیل z چیست ؟

برای شناخت پروفیل z ابتدا باید با واژه پروفیل آشنا شوید. پروفیل در واقع یکی از انواع مصالح ساختمانی است که طول معین و سطح مقطع ثابتی دارد. این مصالح امروزه به دو دسته ی باز و بسته تقسیم بندی می شوند. تجهیزاتی نظیر نبشی ها، تیرآهن ها، میلگرد ها و … در در دسته پروفیل های باز قرار می گیرند. همچنین تجهیزاتی مثل لوله ها، قوطی ها و … جز پروفایل های بسته می باشند. پروفیل z جز تجهیزاتی می باشد که در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد و شکلی مانند حرف انگلیسی Z دارد. این محصول دارای کاربرد های متنوعی می باشد و در بخش های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که این تجهیزات امروزه نقش بسیار پر رنگی در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده اند.  در ادامه به بررسی کاربرد، مراحل ساخت و سایر نکات مرتبط با پروفیل های زد خواهیم پرداخت. در نتیجه برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

پروفیل z

پروفیل z

بررسی مراحل ساخت پروفیل z  :

تولید پروفیل z دارای فرآیند ساخت نسبتا پیچیده ای می باشد. در واقع ساخت این تجهیزات نسبتا سخت تر از سایر اعضای خانواده پروفیل های باز می باشد. در مرحله اول از ساخت این محصولات، ابتدا فلز مورد نظر را در سایز و ابعاد مورد نظر برش می دهند. سپس ورقه های فلزی برش خورده در دستگاه های مخصوص تولید پروفیل های زد قرار می گیرند. دستگاه های مخصوص تولید این پروفیل ها وظیفه شکل دهی، خم کردن و … ورق های فلزی را در اختیار دارند. پس از اتمام فرآیند فرم دهی و خم کردن ورق های فلزی، پروفیل ها به شکلی مشابه با حرف انگلیسی Z از دستگاه خارج می شوند. آخرین مرحله از فرآیند تولید پروفیل زد مربوط به پانچ کردن  و تحویل دادن آن ها از طرف کارخانه تولید کننده به مشتری می باشد. در ادامه شما را با انواع پروفیل های زد و مزیت های استفاده از این تجهیزات در پروژه های ساختمانی آشنا خواهیم کرد.

انواع پروفیل زد :

پروفیل های زد را بر اساس ابعاد آن ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند. در واقع اساس و مبنای اصلی تقسیم بندی این تجهیزات، ابعاد و سایز ان ها می باشد. به عنوان مثال پروفیل زد با ضخامت ۲ میلی متر، پروفیل زد با ضخامت ۳ میلی متر و … جز انواع این محصولات می باشند. دقت داشته باشید که ضخامت و طول این تجهیزات بر روی بخش های مختلفی نظیر وزن نهایی سازه، محل مصرف پروفیل و … تاثیر گذار می باشد. در نتیجه در زمان خرید این محصولات باید دقت داشته باشید که سایز و ابعاد مناسب و سازگار با پروژه ساختمانی خود را به کمپانی سازنده ارائه دهید. در هنگام خرید این محصولات، در کنار سایز و ابعاد پروفیل به به مواردی همچون نحوه بارگیری، برخورداری از استاندارد های لازم محصول، تاریخ ساخت و …. دقت داشته باشید. در ادامه سایز و ابعاد ساخت پروفیل های زد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پروفیل های z در چه ابعادی ساخته می شوند؟

سایز و ابعاد یک پروفیل z، وابسته به نیاز مشتری می باشد. در واقع کارخانه های تولید کننده این محصولات، پروفیل های زد را با توجه به نیاز مشتری، شخصی سازی می کنند. در نتیجه یک سایز و ابعاد خاص برای این محصولات وجود ندارد و شما می توانید ابعاد مدنظر خود را به کمپانی تولید کننده این محصولات ارائه دهید. اما دقت داشته باشید که سایز و ابعاد مورد نظر شما باید در یک چارچوب خاص قرار داشته باشد. امروزه حداکثر طول برای تولید یک پروفیل z برای با ۱۶ هزار متر و حداکثر بال برای آن برابر با ۱۰۰ میلی متر می باشد. در نتیجه شما به عنوان مصرف کننده، می توانید محصولاتی با ابعاد قرار گرفته در محدود فوق را سفارش دهید. لازم به ذکر است که تعیین میزان پروفیل z به کار رفته در پروژه، بر عهده ی مهندس ساختمان بوده و در حوزه مسئولیت های ایشان قرار دارد.

پروفیل z

پروفیل z

مزایای استفاده از پروفیل z در صنعت ساختمان سازی :

پروفیل های زد امروزه با نام پرلین زد نیز شناخته می شوند. یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از این محصولات، تحمل باد کششی می باشد. پروفیل z قدرت قابل توجهی در زمان تحمل بار کششی از خود به نمایش میگذارد. به همین دلیل این تجهیزات امروزه به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی تبدیل شده اند. پروفیل های زد می توانند بر روی استحکام ساختما تاثیر داشته باشند. به همین دلیل از پروفیل های زد بیشتری برای ساخت سازه های موجود در مناطق زلزله خیز و … استفاده می شود. این محصولات نه تنها سازه را در برابر زلزله، بلکه در مقابل سایر بلایای طبیعی نظیر طوفان و … نیز مقاوم می سازند. لازم به ذکر است که سازه های ساخته شده با کمک پروفیل z در برابر ریزش خاک نیز مقاومت بیشتری دارند و با خسارت کمتری رو به رو می شوند.

عیب یابی و تعویض راحت، از دیگر مزیت های استفاده از پروفیل z می باشد. این تجهیزات به همراه پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند. به همین دلیل متخصصین فعال در این عرصه می توانند به راحتی مشکلات موجود در پروفیل های زد به کار رفته در یک ساختمان را شناسایی کرده و عیب آن را برطرف نمایند. این محصولات علاوه بر عیب یابی راحت، دارای حمل و نقل بسیار ساده تری نیز نسبت به سایر مصالح ساختمانی می باشند.  پروفیل های زد جز مصالح ساختمان حامی محیط زیست قرار می گیرند. این محصولات فرآیند بازیافت نسبتا ساده تری در مقابل سایز مصالح ساختمانی دارند. به همین دلیل آسیب کمتری به طبیعت و محیط زیست وارد می کنند.

مزایا استفاده از پروفیل z به موارد بالا خلاصه نمی شود. این محصولات تاثیر بسیار چشمگیری بر روی وزن ساختمان ها می گذارند و باعث کاهش آن می شوند. به طوری که امروزه می توانید با کمک این تجهیزات، وزن نهایی سازه را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهید. کاهش ۴۰ درصدی وزن سازه برای پروژه های بزرگ و چند طبقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

آشنایی با کاربرد های پروفیل z  :

همانطور که در بخش های قبلی مقاله گفته شد، پروفیل z کاربرد گسترده ای در بخش ساختمان سازی و پروژه های عمرانی دارد. این محصولات در بخش های متنوع و مختلف دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در حال حاضر از این تجهیزات در صنعت کشتی سازی استفاده می گردد.  همچنین شما می توانید رد پایه حضور این تجهیزات را در ساخت ریل های راه آهن، فریم های فلزی و …. مشاهده فرمایید. دقت داشته باشید که کاربرد پروفیل های زد در حوزه ساختمانی و عمرانی، به یک بخش خاص اختصاص نیافته است. به عنوان مثال امروزه این محصولات در سقف سالن های بزرگ و چند طبقه که وزن بسیار بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین شما می توانید رد پای حضور این محصولات را در ساخت سازه های کوچک نیز پیدا کنید.

در انتها امیدواریم اطلاعات مناسب و جامعی در زمینه مراحل ساخت، کاربرد، مزایا مصرف و سایر نکات مرتبط با پروفیل های زد به دست آورده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید