ورق سیاه برشی چیست؟

ورق سیاه برشی یکی از ورق های فولادی پر استفاده در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، تانکرسازی، مخازن و غیره است که از برشکاری ورق سیاه بدست می آید. این محصول به دلیل اینکه از ورق سیاه بدست می آید، سختی و مقاومت بسیاری دارد و در ابعاد مختلفی تولید می شود.

اما چه ویژگی باعث شده است که این ورق خریداران زیادی داشته باشد. این موضوعی است که در بخش بعدی آن را توضیح می دهیم.

 

چرا ورق سیاه برشی؟

 

گاهی اوقات خرید ورق سیاه به صورت فابریکی برای افرادی که در زمینه صنایع و ساخت و ساز فعال هستند، مقدور نیست و باید بر اساس نیازی که دارند مثلا ساخت قطعاتی خاص، آن را برش دهند و برای همین هزینه اضافی کارگاه و دستگاه برشکاری می برد. به همین دلیل به خرید ورق سیاه برش خرده روی می آورند.

یکی از علل استفاده از این محصول، مقاومت آن در برابر باران و هوای بسیار گرم است. جنسی که این ورق دارد فولاد St37 و St52 است و برای همین در برابر گرما و رطوبت بسیار مقاوم است که این ویژگی را مرهون وجود عنصر کربن است. فولاد St37 و St52 دو نوع فولاد هستند که سختی بسیار زیادی دارند.

علت دیگر استفاده از این ورق، کاربرد های متنوع آن است. استفاده از این ورق فقط محدود به ساخت سوله نمی شود. از این ورق برای مواردی مانند صنایع خودروسازی، ساخت بدنه کشتی، تانکرهایی که نیاز به ابعاد مشخص دارند هم استفاده می شود.

در نهایت چیزی که باعث محبوبیت این محصول شده است، جوشکاری آن است که می توان با آن محصولاتی جدیدی تولید کرد زیرا به راحتی با یک جوش ساده به قطعه مورد نظر متصل می شود مانند اتصال دو نبشی به هم.

کاربرد ورق سیاه برشی

 

با این همه ویژگی هایی که درباره این محصول گفته شد، از کاربردهای آن نمی توان غافل شد. این محصول که استحکام و جوشکاری بالایی دارد در موارد زیر بسیار کاربرد دارد:

  • انواع تانکر
  • لچکی
  • لوازم خانگی
  • کشتی سازی
  • سقف سوله
  • اتصال دو ستون به هم

ورق سیاه یا ورق سیاه برشی؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که به نیاز مشتری بیشتر بستگی دارد. گاهی اوقات پیش آمده است که خریدار به دنبال تولید محصول خاص و با ابعاد مشخصی است و تجهیزات برش ورق را هم ندارد برای همین به سراغ خرید این ورق می آید مانند ورق برشی ساختمانی.

مواردی هم وجود دارد که خریدار ترجیح می دهد خود ورق سیاه را خریداری کند که ابعاد دقیق تری دارد زیرا ساخت تجهیزات نیاز به دقت دارد مانند کشتی و دیگ های بخار.

گاهی اوقات هم هست که خریدار به دنبال کیفیت بهتر است و برای همین ورق سیاه فابریک را انتخاب می کند زیرا ورق هایی که به عنوان مثال به روش برشکاری گرم بدست می آیند ظاهرشان با ورق فابریک فرق می کند و جای برش روی آنها دیده می شود.

پس در کل می توان گفت که انتخاب بین این دو محصول طبق نیاز مشتری و کاربرد آن است.

 

 

ابعاد ورق سیاه برشی

ورق سیاه که به صورت فابریک از کارخانه به دست مصرف کننده می رسد، اصولا به شکل رولی است که برای برش آماده شده است. عرض های ورق فابریک اصولا بین 1000 تا 2000 میلی متر است ولی ورق سیاه برش خورده بر اساس نیاز مشتری در عرض های مختلف برش داده می شود. به عنوان مثال ورق سیاه برشی در عرض های 1000، 1250 و 1500 میلی متر در بازار بسیار رایج هستند.

 

انواع ورق سیاه برشی

این ورق بر اساس کاربردی که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • ورق سیاه برش خورده کله گاوی. همانطور که از اسم آن پیداست، این ورق سری مانند سر گاو دارد. از این ورق برای اتصال دو ستون یا تیر به هم استفاده می شود. مزیت این اتصال اینست که نیروی کششی وارده به تیرها را به ورق ها انتقال می دهد و استحکام سازه را بالا می برد.

  • ورق سیاه برش خورده ساختمانی. این محصول که بوسیله لیزر برش داده می شود دقت برش زیادی دارد در ساخت لچکی مورد استفاده است. لچکی در واقع یک قطعه فولادی پنج یا سه ضلعی است که برای اتصال دو بال نبشی به یکدیگر در ساختمان کاربرد دارد.

  • ورق سیاه برش خورده کونیک شده. نوعی ورق برش خورده است که اصطلاحا لبه های آن کونیک یا مورب شده است. این لبه ها در واقع زاویه برش لیزر است که مورب بوده است. از این محصول برای اتصال تیر و پروفیل های ساختمانی استفاده می شود.
  • ورق سیاه برشی صنعتی. از این ورق در سازه هایی مانند سد، مخازن و صنایع پتروشیمی استفاده می شود.

 

روش های برش ورق سیاه

به طور کلی ورق سیاه به دو روش برشکاری گرم و سرد انجام می شود که در هر کدام تجهیزات و سیستم برشکاری مخصوصی استفاده می شود.

  • روش برشکاری گرم. این روش به این خاطر گرم نام دارد که در دمای بالا انجام می شود تا ورق به نقطه ذوب خود برسد. طی این روش به دلیل گرمای ایجاد شده بیش از حد، مولکولهای ورق دچار انبساط می شوند و سپس از یکدیگر جدا می شوند و به راحتی ورق برش داده می شود. در این روش از دستگاه پلاسما، تیغ اره دیسکی و لیزر استفاده می شود.

البته باید گفت که استفاده از این روش تا حدی ظاهر ورق برش داده شده را تغییر می دهد ولی در عوض سرعت زیادی دارد و برای پروژه های بزرگ مانند سوله سازی بسیار مناسب است. مزیتی که این روش دارد، استفاده از کامپیوتر و بالا بردن دقت برشکاری است و برای مواردی مانند ساخت دیگ و تانکر مناسب است.

  • روش برشکاری سرد. این روش که بر خلاف روش سرد نیازی به افزایش دما ندارد، خواص مولکول های فولاد را تحت تأثیر قرار نمی دهد زیرا با بالا رفتن دما، اگر ورق تحت کنترل سرد نشود ممکن است ورق خاصیت خود را از دست بدهد و کمی ترد شود. در این روش از ابزارهایی مانند واترجت، اره های نواری، اره دیسکی، اره دستی، گیوتین، قیچی اره لنگی استفاده می شود.

همانطور که توضیح دادیم، این روش در خواص و ساختار مولکولی ورق تغییری ایجاد نمی کند ولی با این حال این روش نیاز به اپراتور متخصص برای این کار دارد و هزینه های دستگاه های آن زیاد است.

کلام آخر

یکی از محصولات پر کاربرد در صنایع و ساختمان سازی ، ورق سیاه برشی است که توسط برش ورق سیاه بدست می آید. این محصول با ابزارهایی مانند گیوتین، قیچی، اره لنگی، دستگاه پلاسما و لیزر به دو روش برشکاری گرم و سرد تولید می شود که در ابعاد مختلف به سفارش مشتری برشکاری می شود. شرکت آریا صنعت کُرن ارائه کننده انواع ورق های سیاه در ابعاد مختلف است. اگر سؤالی درباره این محصول داشتید، می توانید با کارشناسان سریر صنعت امیر تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید