خلاصه مقاله:پایه عمده و اصلی ساخت نبشی استیل معمولا شمش استیل می باشد که در دو مدل پرسی و فابریک ایجاد می شود.

پایه عمده و اصلی ساخت نبشی استیل معمولا شمش استیل می باشد که در دو مدل پرسی و فابریک ایجاد می شود. در مدل پرسی با خم نمودن ورق با سیستم رول فرمینگ و پس از مراحل برشکاری ورق هایی به شکل V, L ایجاد می شوند. در ساخت فابریک، استیل ذوب شده در پروسه های نورد گرم یا سرد به این نوع نبشی تبدیل می شوند. این نبشی به شکل دو ورق استیل قائم بر هم تولید می شود، این ورق های استیل شامل گستره خیلی کمتر از طول خود می باشند و در قطر کم ساخته می شوند.

 

چند نوع نبشی استیل وجود دارند؟

مانند همه مقاطع فولادی ساخته شده به کمک فولاد زنگ نزن، نبشی استیل هم از گرید های متنوع استنلس استیل ایجاد می شود. کاربردی ترین آن ها نبشی استیل ۳۰۴ می باشد. این گونه نبشی همانطور که از اسمش مشخص است می توان تصور کرد که از فولاد زنگ نزن گرید ۳۰۴ تولید می شود. منعطف و خواص ضد زنگی و ضد خوردگی بالا، آن را جهت مصارف در صنعت مطلوب نموده است.

نحوه شناخت نبشی استیل

زمانی که شما تمایل دارید یک نبشی استیل را معرفی نمایید یا اینکه یک نبشی را بازشناسی نمایید در حقیقت شما ۳ مولفه را دریافت خواهید نمود. یا به عبارتی خواهید شنید دو عدد مولفه های اول حاوی طول و عرض سایز بال ها می باشند و عدد آخر نمایانگر ضخامت و قطر هر بال خواهد بود. در مجموع اعداد از ۰ آغاز و به ۲۰ ختم می شوند. برای مثال شما اگر اعدادی نظیر ۴۰*۴۰*۴ را برای نبشی ببینید بدین مفهوم است که دو عدد ۴۰ مقادیر طول و عرض نبشی می باشند و عدد سوم یعنی ۴ ضخامت و قطر نبشی می باشد.

روش های عمده تولید نبشی استیل

برای ساخت همه مقاطع استیل حتی نبشی استیل، نخست بایستی مذاب فولاد ضد زنگ، آلیاژ سازی شود. ساخت فولاد ضد زنگ احتیاج به لوازم ویژه و مخصوصی دارد. لوازم و تجهیزات گران بهایی که سبب بالا رفتن نرخ استیل و در نتیجه بالا رفتن قیمت محصولاتی نظیر قیمت این نوع نبشی می شود.

  • تولید مذاب

استنلس استیل در کوره های ویژه ای به نام AOD یا VOD ساخته می شوند. اتمسفر غالب بر این کوره ها معمولا گاز آرگون یا خلا می باشد. فولاد ضد زنگ به همراه آهن و کربن از عناصر گرانبهایی چون کروم و نیکل ساخته می شود. وجود عناصر نامبرده در تلفیق شیمیایی این فولاد سبب به وجود آمدن خاصیت استقامت به خوردگی می شود. خوردگی و زنگ زدگی من جمله نقاط منفی فولاد می باشد که در این مدل آلیاژ ها تا حد چشمگیری رفع شده است. به علت وجود این عناصر با ارزش، اتمسفر کوره مهار می شود تا در زمان ذوب و آلیاژسازی ناظر اتلاف این عناصر مهم نباشیم.

  • ریخته گری

یکی از روش های تولید نبشی استیل، ریخته گری است. در مجموع ریخته گری فولاد به دو حالت شکل ریزی و شمش ریزی انجام می شود. جهت ساخت مقاطع فولادی استیل همانند نبشی استیل بایستی خط سیر شمش ریزی گذرانده شود. در بیشتر موارد شیوه ریخته گری مستمر را جهت ساخت شمش های میانی استیل بکار می برند.

برای ساخت این محصول بیلت استیل بکار برده می شود. در این صورت نرخ این نبشی وابسته به نرخ این شمش می باشد. ریخته گری مستمر در قالب های آبگرد مسی صورت می گیرد. سطح کیفی شمش ساخته شده تاثیر مستقیمی بر نرخ این نبشی ها دارد. وهله بعدی ساخت نورد می باشد.

  • نورد

از دیگر روش های تولید نبشی استیل نورد می باشد. نورد جهت فرم دهی به شمش های وسطی فولاد بکار برده می شود. در چند مرحله نورد به وسیله غلتک های قوی و پر فشار نورد فرم دهی می شوند. شمش جهت فرم پذیری مطلوب، نخست پیش گرم می شود. پروسه پیش گرم و نورد جهت ساخت یک نبشی در وضعیت اتمسفری مهار شده، بکار برده می شود. این نوع نبشی ساخته شده به این شیوه با پسوند فابریک معرفی می شود. مورد دیگری به اسم نبشی پرسی در بازار هم پیدا می شود که از پرس و فرم دهی تسمه فولادی ایجاد می شود. اگرچه همواره محصولات نبشی استیل ساخته شده نوع فابریک می باشند.

وزن این نوع نبشی

چنانچه به راهنمای خرید نبشی استیل توجه کرده باشید می دانید که یکی از نکات عمده که در تهیه آهن آلات بایستی به آن دقت نمود وزن آنها می باشد. وزن اندازه های متنوع این نبشی حاوی مقادیر استانداردی است. هر سایز از نبشی دارای وزن خاصی می باشد.

عوامل موثر در تعیین قیمت نبشی استیل

با توجه به نوسانات بازار نمی توان قیمت دقیقی را برای نبشی استیل اعلام کرد. برای اینکه بتوانید از قیمت این محصولات آگاه شوید بهتر است به صورت اینترنتی یا از طریق تماس با کارشناسان این حیطه اقدام نمایید.

قیمت روز نبشی تحت تاثیر فاکتور های متنوعی قرار دارد که عبارتند از:

  • سایز
  • ضخامت
  • وارداتی بودن یا تولید شده در داخل کشور
  • نوع پرسی بودن یا فابریک بودن
  • جنس نبشی استیل
  • نوسانات ارزی

کاربرد این نوع نبشی

همانگونه که می دانید نبشی استیل از عمده ترین مقاطعی است که در ساخت و ساز و صنعت بکار برده می شود. من جمله کاربرد این نبشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت و ایجاد خرپا
  • بکارگیری در دکل های انتقال نیرو
  • اقسام قاب های فلزی استفاده شده در ماشین آلات و ابزارآلات صنعتی
  • کاربرد نبشی استیل، بکارگیری نبشی های ۵۰ الی ۱۵۰ میل جهت وصل نمودن پل به ستون ها می باشد.
  • وصل کردن تیرآهن به بیم های باربر
  • متصل نمودن ستون به صفحات در فونداسیون در ساخت و ساز ساختمان و صنعت.
  • بکارگیری در سقف های کرمیت جهت بال فوقانی تیرچه نبشی، تسمه یا ناودانی
  • کاربرد نبشی استیل در بعضی ساختمان سازی های دیگر نظیر سازه های وابسته به آسانسور می باشد.

نبشی فرمینگ چیست؟

پروفیل نبشی فرمینگ از دو زاویه عمود بر هم ایجاد شده اند و در ساخت و ساز متنوعی بکار برده می شود. در مجموع این نبشی به صورت مرکب و منفرد در نقشه های ساختمانی بکار برده می شود. این نبشی به شکل L یکی از عمده ترین سازه های فولادی به حساب می آید که به دو گروه بال مساوی و بال نامساوی طبقه بندی می شوند.

ویژگی های فنی نبشی فرمینگ

از خصوصیات فنی نبشی فرمینگ می توان به این مورد اشاره کرد که استقامت زیادی را در مقابل تنش ها و نیرو های وارد شده به سازه از خود نشان می دهد. بدین علت بکارگیری آن سبب می شود سازه تولید شده توان بیشتری در تحمل نیرو های وارد شده داشته باشد. بدین جهت معمولا بکارگیری از این مقطع در ایجاد پروژه های ساختمانی با وزن خیلی زیاد پرکاربرد می باشد.

جمع بندی

یکی از عوامل اصلی در ساخت نبشی استیل، شمش استیل می باشد. این نبشی ها در دو نوع مدل پرسی و فابریک تولید شده اند. جهت تشخیص این نوع نبشی ۳ پارامتر را دریافت می کنید. پارامتر اول طول پارامتر دوم عرض و سومی ضخامت هر بال را نشان می دهد. برای تولید این نبشی به روش های متنوعی چون تولید مذاب، ریخته گری و نورد نیاز است که هر کدام را به صورت کامل در این مقاله توضیح داده ایم. وزن این نبشی با توجه به سایز آن مشخص می شود یعنی وزن آن با اندازه آن رابطه مستقیمی دارد. همچنین این نبشی کاربرد های بسیاری در ساختمان سازی و صنعت دارد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید