اهمیت پوشش عرشه فولادی چقدر است؟

اهمیت پوشش عرشه فولادی

اهمیت پوشش عرشه فولادی

عرشه فولادی به کار رفته در سقف ساختمان اگرچه قابل مشاهده نیست و نمای بیرونی ندارد اما نقش مهمی در ارائه پشتیبانی و سیستم مهار سقف دارد به طوری که به حفظ کل ساختار سقف کمک می کند و باعث یکپارچگی و استحکام آن نیز می شود.

سقف عرشه فلزی اغلب بهترین نوع پوشش سقف است که مزایای زیادی دارد. با این حال، معمولاً از نظر مقاومت و استحکام شرایط خاصی وجود دارد که نیاز به جایگزینی آن است. آگاهی از چنین شرایطی ضروری است زیرا می تواند به شما در جلوگیری از حوادث ناگوار در آینده کمک کند و همچنین در هزینه های اضاف صرفه جویی می شود. قبل از توجه به جزئیات، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که  سقف عرشه فولادی واقعاً چیست و با ماهیت آن آشنا شویم. عرشه سقف که به آن روکش یا پوشش سقف نیز می‌گویند، مستقیماً در زیر ایزوگام و بالای خرپاها قرار می‌گیرد. عرشه یکی از مصالح مهمی است که یک سیستم سقف را به خوبی پشتیبانی می کند. عرشه ی انتخابی برای سقف باید به گونه ای مستحکم باشد که بیشترین وزن را تحمل کند. عرشه سقف همچنین مانع از نفوذ باران یا برف و تبخیر رطوبت اضافی به سقف ساختمان ها و خانه ها می شود.

شرکت سریر صنعت امیر تولید کننده عرشه فولادی با استفاده از بهترین ورق های گالوانیزه می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی این لینک کلیک نمایید.

عرشه فولادی  چیست؟

عرشه فولادی” پایه و اساس هر سیستم سقفی است که به عنوان ستون اصلی کل سیستم سقف عمل می کند. پوشش سقف از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا کل عملکرد سیستم سقف به پایه آن بستگی دارد. عرشه سقف باتوجه به انتخاب ها و سفارش های مشتری می تواند مختلف و متنوع باشد که در بیشتر مواقع عرشه های فولادی دارای تنوع خوبی هستند.

اهمیت پوشش سقف

نوع پوشش سقف در ساختمان بسیار مهم است. هنگام طراحی عرشه سقف باید جنبه های مختلفی از جمله عملکرد حرارتی، مقاومت در برابر آتش، شیب مناسب برای زهکشی و غیره در نظر گرفته شود تا یک پایه محکم برای سقف شما ایجاد شود. عرشه های پشت بام باید براساس نوع ساخت ساختمان در سقف سازه قرارگیرند.

حال بیایید علائم متداول آسیب زا که موجب جایگزینی این محصول می شود را بررسی کنیم:

  • نشت آب
  • پوسیدگی خرپاهای سقف
  • قالب ها در زیر شیروانی
  • هجوم حشرات
  • لکه های آب روی دیوارها و سقف ها
  • ایجاد سوراخ هایی در سقف
  • ریزش قسمت هایی از سقف
  • افتادگی سقف که هم از بیرون و هم از داخل نمایان است
  • خرابی اطراف وسایلی مانند نورگیر، لوله های هواکش و غیره

چگونه عرشه فولادی  را نصب کنیم؟

راه های مختلفی برای اتصال و نصب عرشه سقف وجود دارد. قبل از شروع هر روش اتصال و نصب، باید روشی را انتخاب کنیم که عرشه طول عمر بیشتری داشته باشد و نحوه قرارگیری گل میخ، پیچ یا لنگر پنوماتیک طوری باشد که پایداری مطلوب را فراهم کند. انبساط و انقباض حرارتی یکی دیگر از جنبه های مهمی است که باید در نصب عرشه به آن توجه کرد

 

عوامل و دلایل آسیب به عرشه فولادی

یکی از شایع ترین و رایج ترین علل های آسیب به عرشه فولادی، رطوبت بیش از حد در فضای داخلی  سقف است که به دلیل تهویه ناکافی در زیر شیروانی ایجاد می شود و درنهایت پس از یک دوره زمانی، رطوبت باعث آسیب زدن به عرشه می شود به اینصورت که ضخامت عرشه نازکتر و در نتیجه استحکام آن کاهش می یابد.

یکی دیگر از عواملی که موجب آسیب به عرشه می شود بادهای شدید و گرمای شدیداست که موجب ریزش بخشی از سقف می شود و دوام عرشه سقف کاهش می یابد. معمولا دوام عرشه های سقف 20 سال است، اما طول عمر هر عرشه سقف بسته به کیفیت نصب، مصالح استفاده شده و آب و هوای اطراف متفاوت است.

یکی دیگر از عوامل مهمی که خیلی ها از آن آگاه نیستند اما در ایجاد آسیب به عرشه نقش دارند، پنل های خورشیدی هستند. مزیت نصب پنل های خورشیدی این است که باعث کاهش هزینه های انرژی می شود اما به دلیل وزن سنگین آن فشار زیادی به عرشه وارد می کند که موجب خم شدن یا شکستگی عرشه می شود. از طرف دیگر هزینه تعمیر نیز یک نگرانی بزرگ خواهد بود که ممکن است توانایی پرداخت این هزینه های مازاد را نداشته باشید.

عرشه پشت بام ساختار اصلی یک سقف است؛ از این رو باید در نگهداری آن دقت بیشتری شود و برای اطمینان از وضعیت خوب آن، بازرسی به موقع انجام شود. این یکی از توصیه های رایجی است که توسط هر سازنده عرشه فولادی مطرح می شود، زیرا آنها با نقش برجسته ای که یک عرشه سقف می تواند ایفا کند آشنایی و تخصص لازم دارند.

کلام آخر

یک سیستم پشت بام خوب ممکن است برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار نگیرد و از این رو باید به طور کارآمد ساخته شود تا طول عملکرد و طول عمر آن افزایش یابد. انحراف احتمالی تحت فشار یا بار را پیدا کنید تا سازه بتواند حداکثر کارایی را داشته باشد. اهمیت پوشش سقف نباید در هیچ محیطی نادیده گرفته شود که ممکن است سوله های صنعتی، انبارها و سقف های مسکونی، ساختمان های تجاری یا زیرساختی باشند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید