معرفی انواع سقف عرشه فولادی

امروزه سقف عرشه فولادی در صنعت ساختمان سازی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به راحتی جایگزین تجهیزات چوبی که پیمانکاران در قدیم برای سقف ها استفاده می کردند شد. از سالی که انجمنی برای ساخت عرشه های فولادی تشکیل شد، استانداردهایی نیز برای تولیدکنندگان این محصول ایجاد شد که در طول زمان این استاندارد ها توسعه پیدا کردند. سپس در سال 1980 سقف های عرشه فولادی به عنوان یک سیستم ساخت و ساز نوین مورد استفاده پیمانکاران در صنعت ساختمان سازی قرار گرفت.

 

انواع سقف عرشه فولادی

انواع سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی چیست؟

به طور کلی سقف عرشه فولادی، سازه فلزی موجداری است که در سقف و کف ساختمان ها به کار می رود و این سازه با نام هایی مانند: عرشه فلزی، Metal Deck متال دک، عرشه کفی یا Pan Deck و عرشه کیو یا Q Deck شناخته می‌شوند که  رایج‌ترین اصطلاحات برای اشاره به این نوع سازه عرشه فولادی و متال دک می باشد.

در سقف عرشه فولادی، ورق های فلزی گالوانیزه موجدار جهت اجرا در سقف و کف سازه فولادی بر روی تیر آهن سوار می‌شوند. کیفیت مواد تشکیل دهنده ورق عرشه فولادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین جهت انتخاب این مواد باید به گونه‌ای باشد که شرایط محیطی موجب آسیب ‌دیدگی به آن‌ها نشود.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

پس از ساخت ورق های فولادی گالوانیزه، آن ها را با استفاده از دستگاه ‌های مخصوص و حرفه ‌ای به شکل موجدار یا ذوزنقه  در می‌آورند سپس با استفاده از اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی در ساختمان بکار میبرند. اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی به طور کلی شامل شش قسمت می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

گل میخ یا برشگیر= یکی از اجزای مورد استفاده در سقف عرشه فولادی، گل میخ یا برشگیر می باشد. گل میخ ها از نظر اندازه نسبت به سایر اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی کوچک تر می باشند، اما نقشی بسیار مهم در سازه را دارند. از گل‌ میخ ها به ‌عنوان رابطی میان ورق گالوانیزه و بتن ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدون وجود این مقاطع امکان اتصال ورق گالوانیزه به بتن وجود نخواهد داشت.

گل ‌میخ ‌ها و یا برشگیرها به روش استانداردی به نام فورج سرد تولید می شوند و با استفاده از دستگاه جوش قوس الکتریکی مخصوص تیرهای سازه ‌ای به ورق های گالوانیزه جوش می‌دهند. ارتفاع این مقاطع متناسب با شکلی که ورق ‌های فولادی گالوانیزه دارند، تعیین می‌شوند و متغیر هستند ولی این نکته را نیز باید در نظر داشت که ارتفاع گل میخ ها نباید کمتر از 40 میلیمتر باشد.

آرماتور= یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی، آرماتور می باشد. نام دیگر این مقاطع، میلگرد آجدار است که در واقع جهت جبران مقاومت کششی پایین بتن از آن استفاده می‌شود. میلگردهای بالایی در این مقاطع وظیفه تقویت مقاومت فشاری و میلگردهای پایینی وظیفه تقویت مقاومت کششی بتن را در سقف عرشه فولادی بر عهده دارند.

بتن ریزی= یکی از اصلی‌ ترین و مهمترین مصالحی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، بتن ریزی است. بتن از سه جزء اصلی شامل: آب، ماسه یا شن و سیمان تشکیل شده است که باید طبق استانداردها تولید شود. در این مرحله بتن بر روی ورق عرشه فولادی و شبکه های آرماتور بندی ایجاد شده ریخته می شود تا ضخامت لازم به دست آورد.

فلاشینگ= فلاشینگ ها نیز با استفاده از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند و جهت قرار گیری روی لبه ی سقف عرشه فولادی استفاده می شود. از این قطعه می توان به عنوان قالب دور سقف و استحکام و یکنواختی بتن نیز استفاده کرد.

تیرهای فرعی= تیرهای فرعی در سقف عرشه فولادی نقش نگهدارنده سقف را دارد. تیرهای فرعی به منظور نگهداری سقف هایی با دهانه ‌طول 3 تا 6 متر و جلوگیری از خم شدن ورق‌ های فولادی در اثر تحمل وزن بتن استفاده می شود.

معرفی انواع سقف عرشه فولادی

به طور کلی انواع سقف عرشه فولادی را می توان به دو دسته مرکب و غیر مرکب تقسیم بندی کرد. سقف های مرکب نیز دارای چندین دسته مختلف می باشند که در ادامه به تعریف هر کدام انواع سقف عرشه فولادی می پردازیم.

سقف عرشه فولادی غیر مرکب

ساختار سقف غیر مرکب به صورت سازه عرشه فولادی می باشد و بتن بر روی آن ریخته می شود. در واقع عرشه فولادی به صورت قالب بتن عمل می کند و مقاومت آن نسبت به سقف مرکب نیز کم تر می باشد. جهت افزایش مقاومت سقف در این روش از میلگردهای قوی در زیر عرشه استفاده می شود. قیمت اجرای این سقف ها از انواع مرکب کمتر می باشد.

سقف عرشه فولادی مرکب

سقف عرشه فولادی مرکب کامل ترین نوع عرشه به لحاظ قدرت باربری و عملکرد می باشد و در این سقف ها با توجه به رفتار مرکب در تمام اجزای آن، از مصالح فولاد و بتن به نحو موثر و بهینه ای استفاده شده است. همچنین سقف های عرشه فولادی مرکب دارای دو نوع بدون میلگرد و با میلگرد می باشد.

سقف عرشه فولادی مرکب با میلگرد

این سقف های مرکب در بیشتر موارد از آرماتور یا میلگرد استفاده می شود. استفاده از میلگرد در سطح عرشه فولادی موجب افزایش مقاومت سقف تا حد بسیار زیادی می شود. از این روش در جاهایی که سقف نیاز به مقاومت بالایی داشته باشد استفاده می شود.

سقف عرشه فولادی مرکب بدون میلگرد

در بعضی مواقع در سقف های مرکب از میلگرد یا آرماتور استفاده نمی شود و به جایی آن موارد دیگری مانند برشگیر ها استفاده می شود. در این موارد گل میخ ها یا برشگیرها در قسمت های میانی ورق های گالوانیزه به کار می روند و یا ورق هایی که برای این کار در نظر گرفته می شود دارای آج می باشند. آج های این ورق ها معمولا بزرگ بوده و پیوند خوبی بین ورق و بتن ایجاد می کنند. اما باید توجه داشت که مقاومت این سقف ها نسبت به سقف هایی که از میلگرد استفاده می کنند، کمتر است.

مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی

استفاده از سقف عرشه فولادی در سازه های فولادی و بتنی دارای مزایای بسیاری می باشد که در ادامه به مهمترین این مزایا می پردازیم:

  • افزایش سرعت در نصب و اجرای این سقف ها با حذف قاب بندی و شمع بندی
  • وزن بسیار سبک تر نسبت به سایر سقف ها
  • حمل و نقل آسان به دلیل وزن پایین و ساختار ساده
  • اجرای همزمان چند سقف به علت حذف شمع بندی
  • ایمنی بالاتر در اجرای این سقف ها خطرات ناشی از افتادن تجهیزات، مصالح یا قالب ‌ها را از طبقات بالایی به حداقل میرساند.
  • کاهش ضخامت در این سقف ها باعث صرفه ‌جویی در مصرف مصالح و هزینه ‌ها نیز می‌شود.
  • بتن استفاده شده برای اجرای این سقف ها به دلیل طراحی دندانه ‌ای عرشه فولادی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • کاهش نیروی انسانی و دستگاه های سنگین
  • امکان اجرای سقف عرشه فولادی در تمامی شرایط آب و هوایی
  • عایق مناسب صدا و حرارت
  • امکان استفاده سقف عرشه فولادی در تمامی سازه های کوچک و بزرگ
  • وجود ورق گالوانیزه موجدار در زیر سقف، موجب یکپارچگی و زیبایی سازه می‌شود.
  • مقاومت بالاتر ای سقف ها نسبت به سایر سقف ها با وجود سبک تر شدن آنها
  • نصب راحت تاسیسات و امکان عبور دادن کابل‌ و لوله ‌ها از فضای پایینی کف یا سقف عرشه فولادی
  • عدم استفاده از اجزایی نظیر تیرچه و بلوک و در نهایت کاهش بار مرده
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید