مزایای استفاده از پروفیل سی چنل

امروزه با افزایش علم و تکنولوژی، ساخت تجهیزات متفاوت با توجه به نیاز بازار نیز بیشتر می شود و بین این تجهیزات پروفیل نیز ساخته می شود. پروفیل در کارخانه ها با استفاده از ورق های فولادی و به روش نورد سرد در مقاطعی ثابت با طول مشخصی طراحی و ساخته می‌ شوند. همچنین می توان گفت پروفیل ها، مقاطع فولادی توخالی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاطع فولادی، محصول ورق‌ های نورد سرد و گرم می باشند که به صورت آلیاژی به بازار وارد می‌شوند. پروفیل‌ ها در مجموع، در دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند: پروفیل باز و پروفیل بسته

پروفیل ها با توجه به شکل ظاهری به دسته های مختلفی دسته بندی می شوند که هر کدام، کاربرد مخصوص به خود را در صنعت دارند. این مقاطع کاربر متنوعی در صنایع مختلف مانند: ساخت و تولید در و پنجره‌، سقف‌، انواع لوله و نمای ساختمان دارند که پروفیل سی چنل  (C CHANNEL)، جز یکی ازدسته‌ های پروفیل فولادی مقاطع باز می باشند.

پروفیل سی چنل C CHANNEL

پروفیل سی چنل یکی از دسته های پرلین به شمار می آید که وابسته به عواملی مانند: نوع، میزان بار، فشارهای وارد شده به سقف و طول ورق ها می‌باشد. پرلین در ساخت پروفیل ها استفاده می شود و به سه دسته پرلین c ، پرلین سیگما و پرلین Z تقسیم‌ بندی می‌شود. این محصولات دارای وزنی سبک و ابعادی ثابت می‌باشند که در شرایطی مانند تغییر دما منبسط و منقبض می شوند. این پروفیل ها به نام های C چنل (C channel)، C فریم(C frame)، تیرچه‌ ی سی ‌پرلین نیز معروف هستند.

پروفیل های سی چنل C CHANNEL نوعی از پروفیل ‌های فولادی با مقطع باز می باشند که به شکلی مانند حرف انگلیسی C می باشند. جنس این پروفیل‌ ها از متریال ‌های مختلفی مانند ورق روی ‌اندود، گالوانیزه و یا سایر انواع مقاطع فولاد می باشد. اصولا پرلینی که در سقف مورد استفاده قرار می گیرد از جنس فولاد و ورق گالوانیزه می باشد زیرا این پروفیل‌ ها در برابر شرایط محیطی مانند خوردگی و رطوبت دارای مقاومت می باشند.

مزایای استفاده از پروفیل سی چنل

با توجه به نیاز بازار، تولید پروفیل سی چنل روزانه افزایش پیدا می کند که این مقاطع دارای مزایا و کاربردهای زیادی نیز می باشند. در واقع زمانی که یک محصول فلزی در زمینه های گسترده ای استفاده می شود، مزایای زیادی نیز به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از مزایای استفاده از پروفیل سی چنل می پردازیم:

  • استحکام و عملکرد بالا= پروفیل سی چنل دارای استحکام بالا، عملکرد عالی، دیواره نازک و وزن سبک می باشد.
  • مقرون به صرفه بودن= ظرفیت باربری، انتقال بار و فشار در پروژه ها بسیار بالا می باشد اما قیمت پروفیل سی چنل ۴۰ درصد نسبت به ساختمان های ساخته شده با فولاد سنگین کمتر می باشد.
  • تولید سریع= تهیه، تولید و حمل و نقل پروفیل سی چنل به راحتی امکان پذیر است و روند ساخت و ساز ساختمان های فولادی را آسانتر می کند.
  • مونتاژی بهتر= پروفیل سی چنل علاوه بر مقرون به صرفه بودن در ساخت و ساز دارای مونتاژ بهتر و قابل اعتماد تری می باشد.
  • ضد شکنندگی= پروفیل ها به دلیل مواد تشکیل دهنده آنها دچار شکستگی نمی‌شوند، بنابراین برای استفاده در سقف ها، تیرها و ستون ها بسیار مناسب می باشند.
  • ضد زلزله= استفاده از پروفیل سی چنل در ساختمان های اسکلت فلزی مخصوصاً در مناطق زلزله خیز توصیه می شود.
  • استفاده آسان= در صورتی که در مکانی نیاز به اضافه و کم کردن قطعات باشد استفاده از پروفیل سی پرلین بسیار آسانتر می باشد و همچنین حمل این قطعات نیز آسان خواهد بود.
  • سازگار با محیط= پروفیل سی چنل چون از مقاطع فولادی ساخته شده است قابل بازیافت می باشد و سازگاری بالایی در محیط زیست دارد.

کاربرد پروفیل سی چنل

پروفیل سی چنل C CHANNEL یکی از پروفیل ‌هایی است که در سازه‌ های مختلف جهت افزایش استحکام دیوارها، ستون و سقف ها استفاده می ‌شود. از کاربرد این مقاطع می ‌توان: قاب ‌بندی درها، پیرایش پنجره ‌ها و درها و غیره را نام برد. همانطور که در مزایای پروفیل سی چنل به آن اشاره شد، استفاده از این نوع پروفیل، به دلیل وزن سبک، استحکام بالا، مقرون ‌به ‌صرفه بودن، حمل ‌ونقل و نصب آسان، قابل بازیافت بودن و مونتاژ قابل ‌اعتماد، در ساختمان ‌های اسکلت فلزی مخصوصا در مناطق زلزله ‌خیز پیشنهاد می ‌شود.

در ادامه این مبحث قصد داریم کاربرد پروفیل سی چنل را برای شما کاربران گرامی بیان کنیم. پروفیل سی چنل کاربردهای بسیاری در ساخت و ساز، صنعت، خودروسازی و همچنین انواع کالاها دارد که اغلب از این مقاطع به عنوان پوشش سقف های شیبدار و سوله ها، ساخت کرکره ها، اتصال ستون ها در فواصل دور می باشد استفاده می شود. برخی از کاربردهای مهم این پروفیل عبارتند از:

  • استفاده در سقف ساختمان ها= از پروفیل سی چنل به‌ عنوان پوششی برای سقف ‌های سبک صنعتی، مانند سقف کارخانه‌ ها و سوله ‌ها، سقف کارگاه ‌ها و غیره استفاده می ‌شود.
  • استفاده در دیوار ها و ستوه ها= از پروفیل سی چنل در پوشش دیوارها و ستون ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استفاده در ساخت ستون ها به عنوان پوششی برای چرخ های صنعتی در سقف های کارخانه ها و سوله ها، سقف کارگاه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می توان از آن در اتصال ستون هایی که فاصله زیادی با یکدیگر دارند نیز بهره مند شد.
  • ساخت و ساز صنعتی و ساختمانی= از این پروفیل ها برای ساخت سوله، کرکره، سقف های شیب‌دار، اتصال ستون ها نیز استفاده می‌ شود.
  • استفاده در دیوارهایی با کاربرد غیر باربری= از دیگر کاربرد های پروفیل سی چنل می توان استفاده در دیوارهایی با کاربرد غیرباربر را نام برد که از این محصولات در دیوارهای غیر باربر یعنی دیوارهایی که وزن ساختمان را تحمل می کنند استفاده می شود.
  • استفاده‌ های دیگر= می‌ توان از پروفیل سی پرلین در قاب ‌بندی درها، پیرایش سقف، پیرایش پنجره ‌ها، ریل‌ های جانبی و ریل‌ های نرده ‌ای استفاده نمود.

عوامل تاثیر گذار در قیمت پروفیل سی چنل

در ساخت پروفیل ‌ها معمولا از فولاد، آلومینیوم و یا آهن استفاده می‌شود. بنابراین عوامل تاثیر گذار در قیمت پروفیل سی چنل زیاد هستند که از جمله این عوامل می توان: متریال مورد استفاده در آنها، ضخامت پروفیل، متراژ کار، ابعاد و… را در نظر گرفت. همچنین از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت انواع پروفیل های سی چنل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نوسانات نرخ ارز
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار
  • قیمت متریال مورد استفاده در تولید پروفیل ‌ها
  • هزینه ‌های حمل و نقل محصول

به‌طورکلی با افزایش قیمت محصولات فولادی و سنگ آهن در بازار، قیمت پروفیل ‌ها نیز افزایش پیدا می کند. همچنین خرید پروفیل سی چنل و فروش پروفیل سی چنل به قیمت دلار در بازار به صورت مستقیم بستگی دارد، بنابراین نوسانات ارز در قیمت انواع پروفیل ها از جمله پروفیل سی چنل تاثیر بسیاری دارد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت تمامی مقاطع فولادی از جمله پروفیل ها، افزایش عرضه و تقاضا در بازار و کمیاب شدن آنها در ایران می باشد که منجر به افزایش قیمت این محصولات خواهد شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید