تفاوت سقف عرشه فولادی مرکب و غیر مرکب

امروزه در صنعت ساختمان سازی سقف های عرشه فولادی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند به همین علت در این مقاله قصد داریم شما را با این محصولات آشنا کنیم و اطلاعات لازم را در مورد سقف مرکب و غیر مرکب به شما بدهیم.

 

اجزای سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی یکی از نوین ترین اجزا برای اجرا در تمامی سازه ها می باشد که به طور کلی شامل چهار مصالح است که عبارتند از:

  1. ورق فولادی به عنوان عرشه
  2. برش گیر
  3. آرماتور
  4. بتن

ورق های فولادی برای اجرا در سقف فقط با میخ های فولادی انجام می شود و در این سیستم دیگر نیاز به قاب بندی نمی باشد. همچنین بتن ریزی در این سقف ها بسیار صاف و یکپارچه می باشد و می توان همزمان تمامی سقف های طبقات را برای صرفه جویی در زمان بتن ریزی کرد. قیمت ورق های فولادی در سقف عرشه فولادی نسبت به سایر سقف ها مناسب تر می باشد و موجب صرفه جویی در هزینه های ساختمان می شود.

مزایای سقف های عرشه فولادی

اجرای سقف عرشه فولادی دارای مزایایی می باشد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

  • سرعت اجرا بالا نسبت به بقیه سقف ها
  • کنترل بارهای حین اجرا
  • مقاومت در برابر آتش سوزی
  • مقاومت در برابر شرایط جوی
  • زیبایی ظاهری

دهانه سقف عرشه فولادی

طراحی و تولید ورق های عرشه فولادی تحت قوانین و آیین نامه های معتبری می باشد که در این آیین نامه ها خصوصیات کلی مصالح مورد نیاز در طراحی، تولید و نصب بیان شده است. با استفاده از روش های محاسباتی که برای مشخصات هندسی سقف ها انجام می شود، می توان دهانه سقف و بارگذاری های مورد استفاده را برای هر نوع مقاطع مشخص کرد.

در ساخت سیستم این سقف ها از یک تیرچه فلزی مرکب در بین قاب های اصلی استفاده می شود تا بار وارد شده به سقف تقریبا در دو طرف روی تیرهای کناری توزیع شود. همچنین چیدمان ورق های سقف عرشه فولادی در یک جهت سبب سرعت بخشیدن به سازه و کم شدن تعداد تیرچه های بکار رفته در سقف می شود که همین امر موجب سبکتر شدن وزن سازه و کاهش هزینه ها می شود.

 

سقف مرکب عرشه فولادی چیست؟

در اجرای سقف های عرشه فولادی مرکب از قالب های ماندگار استفاده می شود. مزیت استفاده از این روش، افزایش سرعت اجرای سازه در مقابل با روش قالب های موقت است. در این سقف ها اغلب کنگره یا برآمدگی عرشه ها عمود و در جهت تیرچه ها همچنین تیرچه اصلی می باشند و دلیل این موضوع عملکرد بهتر نسبت به اجرای موازی ورق ها با محور تیرها می باشد. ورق های سقف عرشه فولادی به منظور افزایش سختی و تحمل وزن بتن خم می شوند.

سقف مرکب عرشه فولادی

مهم ترین جز و بخش متمایز سقف ها از سایر سقف های مرکب، عرشه های فولادی می باشد. این ورق های فولادی از پوشش گالوانیزه با ضخامت 0.8 تا 1.2 میلیمتر تشکیل می شوند که با استفاده از ماشین آلات نورد سرد به صورت پروفیل با سطح مقطع کنگره ای ذوزنقه فرم دهی می شود. همچنین با توجه به سفارش و پروژه قابل اجرا این سقف ها در انواع متنوعی تولید می شوند که معمولا تفاوت آن ها در شکل هندسی مقطع، ابعاد بال و جان، عمق پروفیل، تعداد کنگره، نوع آن، زوایای خم ها، عرض مفید پروفیل، شکل و نحوه قرارگیری آج ها نسبت به یکدیگر و میزان برآمدگی آج ها می باشد.

سقف عرشه های فولادی نسبت به سایر سقف ها دیگر، دهانه های با طول بیشتر را بدون نیاز به شمع بندی پوشش می دهد. البته این نکته را باید در نظر داشت که طول دهانه های این سقف های فولادی به عواملی از مانند: عمق، ضخامت، شکل هندسی مقاطع و بارهای وارده هنگام ساخت عرشه فولادی بستگی دارد. همچنین عرشه های فولادی از لحاظ عملکرد سازه ای به دو دسته عرشه مرکب و عرشه فولادی غیر مرکب تقسیم بندی می شوند.

عرشه فولادی غیر مرکب

عرشه فولادی غیر مرکب فقط به عنوان قالب دال بتنی در سقف ها استفاده می شود. این عرشه ها بدون آج یا آج ضعیف تولید می شوند و مانند عرشه مرکب با دال بتنی نمی باشند. در این روش باید از آرماتور کششی جهت تقویت دال بتنی در عرشه فولادی استفاده شود.

مزایای سقف عرشه فولادی مرکب

سیستم به کار رفته در سقف عرشه فولادی مرکب دارای مزایایی می باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

1 – افزایش سرعت اجرا با حذف شدن مرحله قالب بندی و شمع گذاری: سقف های مرکب عرشه فولادی به عنوان قالب بندی خود نگه دارنده نیز شناخته می شوند زیرا سیستم این سقف ها به گونه ای است که بار حاصل از وزن بتن، ساخت و ساز را تحمل می کنند و با امکان برش آسان و چینش سریع ورق ها موجب افزایش سرعت در مرحله اجرای می شود.

2 – ایجاد سکوی کار مطمئن در اجرا: قرار گرفتن سقف های مرکب با عرشه فولادی موجب به وجود آمدن سکوی کار دائمی می شود که خطرات اجرا را در آن به حداقل می رساند. همچنین همانطور که در بالا به آن اشاره شد امکان بتن ریزی تمامی طبقات را در یک زمان را نیز فراهم می کند.

3 – سطح یک دست تمام و پیوسته: ساختار این سقف ها به گونه ای است که پس از اتمام کار دارای ظاهری تمیز و محکم می باشد.

4 – تحمل بار در حین اجرا: یکی از مهمترین وظایف عرشه های فولادی تحمل بار سقف در حین اجرا می باشد که این بارها شامل: نصاب و نیروی انسانی فعال، وزن بتن خیس، وزن ورق فلزی فرم دار، مصالح یا دستگاه های نیروهای اجرایی، و غیره می باشد.

5 –مصرف پایین بتن و مصالح فولاد: با انتخاب این سقف های، مصرف بتن و فولاد از جمله تیرهای فرعی، آرماتور سقف و فونداسیون و مقاطع تیرها و ستون ها را به طور چشمگیری کاهش می یابد.

6 – کاهش لرزش در سقف های عرشه فولادی: لرزش این سقف ها نسبت به سقف های دال بتنی و یا مشابه بسیار کمتر است و در برابر زمین لرزه مقاوم تر می باشند.

ویژگی های اقتصادی در اجرایی سقف مرکب عرشه فولاد

ویژگی های اقتصادی و اجرایی سقف مرکب عرشه فولادی شامل موارد می باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • سرعت اجرای بالا (حداکثر 1000 تا 1500 متر مربع در روز آماده بتن ریزی)
  • افزایش فواصل تیرریزی بین 3 تا 5 متر بدون شمع بندی
  • سرعت اجرا 12 برابر اجرای سقف دال بتنی و سقف مرکب سنتی
  • کاهش وزن مرده سقف و سبک شدن سازه
  • 5- 20 تا 30 درصد صرفه جویی در مصرف فولاد اسکلت سازه
  • 6- 60 تا 70 درصد صرفه جویی در مصرف میلگرد سقف
  • وزن کمتر سقف باعث 15 تا 20 درصد صرفه جویی در مصرف بتن سقف سازه شده و اسکلت و فونداسیون ساختمان سبک تر می شود.

شرایط اجرا سقف مرکب عرشه فولادی

در مقابل مزایای نام برده برای سقف های عرشه فولادی، محدودیت ها و شرایطی نیز وجود دارد که در حین اجرا باید آنها را در نظر گرفت:

  • باید در برابر آتش محافظت شود
  • رطوبت ناشی از بتن تر می تواند مضر باشد
  • به علت داشتن ضخامت کم این سقف ها عایق مناسبی در برابر صدا نیستند.
  • در اجرای این سقف ها باید از پایه های موقت استفاده شود زیرا ورق های کنگره دار در محور تیر ها ظرفیت باربری چندانی ندارند و ورق ها نقش قالب و پایه را به خوبی ایفا نمی کنند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید