مزایای استفاده از چهارچوب فلزی

در صنعت ساختمان سازی چهارچوب های فراوانی به کار میرود که این چهارچوب ها به دو نوع چهارچوب فلزی و چهارچوب چوبی تقسیم می شود. این محصولات در بخش های مختلف از جمله: تمامی درب های ساختمانی و چهارچوب فلزی برای پنجره ها در شکل ها و اندازه های مختلف کاربرد های فراوانی دارد.

چهارچوب های چوبی را در طرح های جدید از قطعات MDF بر روی محل کار  نصب می کنند که از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار باشد ولی چهارچوب های فلزی را در اندازه های استاندارد با توجه به نوع داخلی و خارجی درب در کارگاه تولید و  ارسال می کنند.

مزایای استفاده از چهارچوب فلزی

مزایای استفاده از چهارچوب فلزی

چهارچوب فلزی چیست؟

اساس و پایه نصب درب در ساختمان ها چهارچوب می باشد که استفاده از چهارچوب فلزی در خانه ها به علت تداوم و ماندگاری بیشتری متداول تر شده است. همچنین این چهارچوب ها دارای خاصیت طرح و رنگ پذیری بیشتری می باشد که یکی از مزایای چهار چوب فلزی به شمار می آید.

پروفیل ها در تمامی صنایع از جمله ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از انواع پروفیل ها، پروفیل چهارچوب فلزی می باشد. به طور کلی به محل اتصال درب و پنجره در ساختمان ها چهارچوب گفته می‌ گویند. چهارچوب ها محور اصلی نصب درب و پنجره در ساختمان ها می باشند. در گذشته بیشتر از چهارچوب های چوبی استفاده می شد اما با گذر زمان و به علت مشکلات این درب ها، چهارچوب های فلزی جایگزین آنها شدند.

مزایای استفاده از چهارچوب فلزی

مزایای استفاده از چهارچوب فلزی

انواع چهارچوب های فلزی

چهارچوب های فلزی به خاطر استحکام و دوام بالاتر امروزه کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی دارند و به یکی از پرمصرف ترین قطعات فولادی تبدیل شده اند. همچنین چهارچوب ها به انواع مختلفی تولید و دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • چهارچوب ساده
  • چهارچوب فرانسوی
  • چهارچوب مکزیکی
  • چهارچوب رومی و …

چهارچوب های از نظر طراحی ظاهری، کارایی و قیمت با هم متفاوت هستند که در انتخاب هر کدام باید نکاتی از جمله: کاربرد، مکان مورد استفاده و بودجه لازم در نظر گرفته شود. در ادامه به تعریف هر کدام از این چهارچوب ها می پردازیم.

چهارچوب ساده

از ابتدایی ترین و ساده ترین انواع چهارچوب فلزی، چهارچوب فلزی ساده می باشد که این نوع یکی از انواع پرطرفدار چهارچوب درب به شمار می آید. چهارچوب ساده برای درب های قدیمی استفاده می شدند که از امنیت و مقاومت چندانی نیز برخوردار نمی باشد.

 

چهارچوب فرانسوی

یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین چهارچوب فلزی، چارچوب فرانسوی می باشد. این نوع چهارچوب از جمله پروفیل های باز به حساب می آید که با استفاده از روش نورد سرد طراحی و تولید شده اند. ضخامت این چهارچوب ها عموما 2 تا 2.5 میلی متر در طول 6 متر تولید و عرضه می شوند. از کاربردهای اصلی آن نیز میتوان استفاده برای درب اتاق ها را نام برد.

این سازه ها برای اتاق خواب با ورودی 85 الی 95 سانتی متر و ورودی سرویس ها از 70 الی 90 سانتی متر مناسب می باشد. جهت ساخت چهارچوب های فلزی درب فرانسوی و مکزیکی، از شمش فولادی استفاده می شود که این مقاطع در کارخانه حرارت داده می شوند و توسط دستگاه نورد گرم به شکل چارچوب در می آید. در آخر به طول های 6 و 6/6 متری بریده و اجرا می شوند.

چهارچوب مکزیکی

چهارچوب مکزیکی نیز مانند چهارچوب فرانسوی از شمش فولادی تولید می شوند و با نام چارچوب قاشقی نیز شناخته می شوند. این چهارچوب ها با توجه به نیاز و سفارشات مشتریان در اندازه های مختلف تولید می شوند. به طور کلی پروفیل مکزیکی در دو سایز 3.5 و 4 میلی متر و طول 6 متر ساخته می شود. کاربرد این چهارچوب ها بیشتر در ساخت و ساز برای قاب پنجره های pvc و قاب پنجره های فولادی و درب های ورودی ساختمان می باشد.

چهارچوب رومی

چهارچوب رومی نیز یکی دیگر از پروفیل های پر مصرف در صنعت ساختمان سازی می باشد. تمامی این پروفیل ها از لحاظ شکل ظاهری و مکان بکار رفته با هم متفاوت می باشند. پروفیل رومی معمولا با ضخامت 2 میلی متر و به روش نورد سرد تولید می شود. از مهمترین پارامترها جهت به دست آوردن اندازه مناسب چهارچوب برای اتاق و سرویس ها، مساحت زیر بنا و نقشه ساختمان می باشد.

مزایای استفاده از چهارچوب فلزی

در گذشته بیشتر از چهارچوب های چوبی و درب های چوبی استفاده می کردند اما با گذر زمان و به خاطر مشکلاتی از جمله خوردگی درب های چوبی، درب های فلزی جایگزین آنها شدند. همچنین چهارچوب های فلزی دارای مزایای می باشند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • نصب آسان= چهارچوب های فلزی نسبت به چهارچوب های چوبی دارای نصب آسان تر می باشد.
  • مقاومت زیاد در برابر ضربات= همانطور که میدانید فلزات در برابر ضربات مقاومت بیشتری دارند و سخت تر تغییر شکل و شکسته می شوند.
  • مقاومت در برابر خوردگی و حشرات موذی= چهارچوب های چوبی پس از گذر زمان دچار خوردگی موریانه می شدند اما فلزات در برابر خوردگی مقاوم هستند.
  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی= فلزات در برابر آتش سوزی مقاومت بیشتر دارند و دچار آتش گرفتگی نمی شوند.
  • قابلیت رنگ پذیری بالا= چهارچوب فلزی به داشتن سطحی صاف، قابلیت رنگ پذیری بالایی دارند و رنگ ها تا مدت زیادی روی آن ماندگار می مانند.
  • هزینه پایین تر= این پروفیل ها نسبت به چوب، دارای قیمت مناسب تری هستند و این یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در خرید و جایگزین شدن این محصولات با نوع چوبی می باشد.

مشخصات فنی چهارچوب فلزی

چهارچوب های فلزی که بر روی آن درب های چوبی یا فلزی نصب می شوند، باید دارای مشخصات فنی به شرح ذیل باشند:

  • چهارچوب های فلزی درب که جای قفل پانچ شده باید پشت آن بوسیله یک قطعه فلزی مخصوص پرس و بسته شود تا از ورود هرگونه مصالح ساختمانی به جلوی زبانه و قفل جلوگیری کند.
  • قبل از خرید از دارا بودن جوشکاری با کیفیت بالا مطمئن شوید.
  • استفاده از رنگ کوره ای در آن به دلیل کیفیت بالاتر نسبت به دیگر روش های رنگ آمیزی مناسب تر می باشد.
  • چهارچوب های فلزی احتمال زنگ زدگی و آسیب پذیری در برابر آب و هوای مرطوب را دارند که برای حل این مشکل باید از پوشش های ضد زنگ استفاده می شود.
  • چهارچوب ها با توجه به مکان قابل نصب ( داخل ساختمان یا خارج ساختمان) مقاومت و اندازه های متفاوتی دارند.
  • اصلی ترین عامل برای بدست آوردن اندازه مناسب چهارچوب فلزی درب های داخل منازل مانند درب اتاق و درب سرویس، مساحت زیربنایی ساختمان و نقشه ساختمان است.
  • وجه تمایز تمامی چهارچوب ها، در شکل و طراحی سطح مقطع قوطی فلزی هر یک از آنها می باشد. در واقع تفاوت آن ها در عرض و همچنین ارتفاع خم های آن ها نیز می باشد.
  • در زمان ساخت ساختمان از ورودی تا واحد ها و فضاهای درون و اتاق ‌های هر واحد، درب‌ های مختلفی به کار گرفته می شوند. درب های ورودی باید دارای استحکام و مقاومت لازم برای ممانعت از ورود سارقان به ساختمان باشد. چنانچه چهارچوب درب ها از ضخامت و استحکام مناسب برخوردار باشد، سارقین نمی‌توانند از آن عبور کنند.
  • انتخاب چهارچوب با کیفیت و مناسب در ساختمان و امنیت آن بسیار ضروری می باشد. شرکت های پروفیل معتبری در ایران وجود دارد که تولید کننده انواع چهارچوب فلزی درب اعم از چهارچوب فرانسوی و چهارچوب مکزیکی و … با بالاترین کیفیت می باشند.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید